Veronica Aderö, Kostvägen
Blogg om mat och livet. Inspiration, kostrådgivning,föreläsningar, kurser...

2019 > 08

Here we go again... :)

I mars efter en skidresa fick jag känning i baksida lår som sen spökat till och från. I maj sprang jag ett lopp och fick super-ont.
Sen dess har jag inte tränat alls... Känns bättre när jag inte 1.springer 2. Sitter för länge på en stol. Nu efter semestern när jag var åter på jobbet blev det alltså problem med sittandet...

Kom ju då på att jag har världens bästa kiropraktor, som hjäpte mig när jag var gravid på ett makalöst sätt, så jag har varit där 2 gånger.
Är redan hjälpt (har bland annat överrörlighet i bäckenet) men hon är ju en klok kvinna som ställer frågorna ”varför har det blivit så med muskeln ?” och ”hur ska vi undvika att det blir problem igen?”. Älskar det sättet att tänka, och det är vad jag ofta saknar inom traditipnell vård som mer går till lindring av symtom, utan att ställa de viktiga frågorna.

Lösningen för mig ska nu föehoppningsvis vara stretching av baksida lår/höft varje dag samt stärka magmuskulaturen.
Därav att jag idag tog mig till ett mag-pass på gymet. Eftersom jag vill känna mig frisk och hel. Och kunna springa snart igen. Håller tummarna och kämpar på!

Läs hela inlägget »

 
Nej. Det kommer inget nytt egentligen ;).

Men jag måste göra justeringar. Målet är att gå ner ca 3 kg till och framförallt-att kunna behålla den vikten och ändå ”leva livet” rent matmässigt.
 
Jag har haft 10 år med härlig LCHF.
7 av dessa åren har det bara flutit på. Jag har ätit mycket mejerier. Massor av goda ostar. Mycket nötter. Frukt på sommaren. Ofta bär. Goda granolor och fet yoghurt. Och sen protein, fett och grönsaker såklart. Fantastiskt! Bara det att det ”bara” fungerade i 7 år. Och nu måste jag göra det jag kallar en ”om-justering”.
 
Jag testade 5:2, vilket var hemskt för mig (hungrig och frös) och inte gav någon viktnedgång. Jag testade 16:8-fasta. Fungerade bra men gick inte ner i vikt. Så testade jag ALP. Anna Halléns kunskap som hon satt ihop till en diet. Det fungerade. Men var verkligen inte roligt och jag kan ärligt talat inte se att någon ska kunna hålla detta långsiktigt (hoppas jag har fel men jag skulle aldrig fixa det, av sociala skäl mest). Det fungerade. Kroppen svarade äntligen igen på en förändring. Och det jag har lärt mig av detta är:
 

  • Trenden med fasta och skippa frukost är INTE för alla och ingen magisk lösning ! Det var när jag började med mina stora frukostar igen som det började hända något med vikten. Och jag trivs med stora frukostar, så även om jag kan ”plåga” mig själv med fasta så äter jag helst rejäl frukost.
  • Jag måste radikalt minska på mejeriprodukter. Första veckorna var ärligt talat en plåga med ”ost-abstinens” men det gick över. Mejeriprodukter kommer jag i största mån undvika i veckorna, och enbart ha som guldkant på helgen.
  • Jag kommer fortsätta med en grönsaksdag i veckan. D vs enbart äta grönsaker, rotfrukter, frukt och bär en av veckodagarna. För mig känns det 100 gånger lättare än fasta, och det känns dessutom snällt mot kroppen att låta den vila från att smälta fett/protein, och samtidigt få i sig mycket grönt om det blir sämre någon annan veckodag.

 
Eftersom guldkant på vardagen annars är min grej (livet består ju mest av vardagar, eller hur?) så håller vi nu på och bygger pool hemma! Ser fram emot många härliga dagar där!
 

Läs hela inlägget »

Ett recept som alltid håller! Godkänns av barn och passar perfekt till matlåda på jobbet.
Köttfärssås är en sån rätt det är lätt att laga mycket av och ha i frysen. Sen ha till en lasagne eller servera till smörfräst vitkål eller bönpasta.

Läs hela inlägget »

Hur fort går tiden ??!

Idag följde vi med våran Eric till skolan! Otroligt!
Han var väldigt nöjd med att vara överst på klasslistan på uppropet! :)

Läs hela inlägget »

Hade röding kvar i frysen, sååå gott!
Gjorde godaste smörsåsen, brynt smör- finns det något godare ?!
Denna sås kommer göras fler gånger- prova!

Skummig Brynt-smörsås (till fisk)
Recept 3-4 personer
100 gram smör
1 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
Salt/vitpeppar
Saften från (beroende på storlek) 1/2 citron

Smält smöret på ganska hög värme så det bubblar och luktar kolasås. När bubblet lägger sig, sänk värmen och tillsätt grädde och creme fraiche och koka upp snabbt medan du vispar.

Ta kastrullen från värmen, krydda, tillsätt citron och mixa såsen ca 30 sekunder med stavmixer.

Läs hela inlägget »

Jag firar nu 10 år med LCHF-kost! Tjooohooo!!!

Jag har inte ätit identiskt i 10 år. Vikten har blivit svårare att hålla med åren men jag har ALDRIG, inte ens som gravid, varit i närheten av min urprungliga vikt -2009. Så vi får anse att kosten fungerar, eller hur?! ;)
Jag har varit kostrådgivare sedan -2010, och haft många intressanta möten/föreläsningar/träffar med härliga människor.

Utmaningen består främst inte att gå ner i vikt. Den består i att hålla vikten och samtidigt inte känna att man försakar något man vill ha. Att bara fortsätta. ALDRIG börja om!

Läs hela inlägget »

I ”Hallonparken”, ca 5 mil hemifrån, plockar vi de godaste KRAV-hallonen!

Plockar hösthallon och fryser in. Jag brukar säga ”så vi har i vinter”, men de brukar ta slut redan på hösten, haha!

Idag skördade jag salladslök till äggröran, sååå gott. Sen åt vi alla ett gäng hallon innan infrysningen.

Nu laddar jag för första hela arbetsveckan och Erics skolstart på onsdag!

Läs hela inlägget »

Nu är det sista skälvande lediga dagarna och jag planerar att strikta mig tillbaka till ALP igen för att gå ner 3-5 kg till. Gruppen som helhet har fått otroligt bra resultat, men de flesta har också varit mer strikta än jag. Jag har inte bråttom så. Ville bara känna att jag hade kontroll över min kropp igen och att den svarade (vilket den slutat göra på mejeri-lchf även fast jag åt få kalorier...).

Detta är en T1-frukost bestående av protein och frukt/grönsaker.
I morgon är en T3-dag vilket inbebär att jag enbart äter grönsaker/rotfrukter samt bär/frukt hela dagen. 4-5 måltider brukar det bli.

Ha en härlig måndagkväll!

Läs hela inlägget »

På sommaren njuter jag verkligen mer än gärna av jordgubbar och hallon! Och egenodlat i möjligaste mån- i år mycket tomater, sallad och salladslök som jag tycker är sååå gott!

Att ”gå på diet” kan vara ”tråkig” en kort period, en fungerande livsstil får aldrig upplevas som tråkig- då kommer det inte att fungera!

Trots att vi jobbar mycket här hemma med pool-bygge och trädgård just nu så hinner vi med långa hörliga frukostar, sååå avkopplande!

Läs hela inlägget »

Hur är det med er ? Semester fortfarande eller åter till vardag ? :)

Jag har haft semester från blogg och tränat mig själv och barnen på mindre skärmtid.
Jag har varit i Italien, jag har gift mig, och vi håller på och bygger pool hemma- det är min semester, ”semester”... ;)

Hur är det med kosten ? Behövs nystart, omstart ?
Jag använder själv inte dessa ord- de är så betungande tycker jag. Om jag själv kommer ur spår med min kostplan så säger jag inte ”börja om”, jag väljer ”fortsätter”. Fortsätter med det som fungerar och påminner mig om varför.
Jag började ju med ALP i maj och det gav en kick och viktnedgång och att kroppen svarar på förändringar som den inte gjort på ett tag. Ubder min semester frångick jag med X antal Italiensk glass men jag ”höll kursen”. Vad menar jag ? Jo jag menar att jag åt den glass jag planerat. Jag fortsatte hålla mejeriintag lågt (ingen grädde, creme fraiche osv förutom glassen). Jag åt glutenfritt. Jag åt mycket grönsaker och ren kost. Mycket skaldjur. Målet var att hålla vikten och det har jag gjort.
Nu är målet att gå ner 2-3 kg till så nu fortsätter jag. Träning har legat helt nere, den fortsätter jag med lite senare, om ca en vecka när jag börjar jobba igen.

Hoppas ni har/har haft en härlig semester och också är peppade på att fortsätta. Få förbättrad hälsa och nå önskad vikt.
Hörs snart igen!

Läs hela inlägget »

Nyheter & Information

Kostvägen finns också på Facebook (Kostvägen) och Instagram (kostvagenveronica)!

Kontakt: info@kostvagen.se

Roligt att du hittat till min blogg!

Jag är Lic.Kostrådgivare inom lågkolhydratkost LCHF/Paleo och erbjuder förutom bloggen olika former av kostrådgivning, kurser och föreläsningar.

Jag tycker om god mat med naturliga råvaror, men vill också gärna ha enkla lösningar i matlagningen som inte tar för lång tid eftersom vardagen ofta kan kännas stressig. 

Jag bor med sambo, 5-åring, bonusbarn och katter (2 bengaler) i hus i norra Stockholm.

Jag har ätit lågkolhydratkost i 10 år och har tack vare detta gått ner nästan 25 kg i vikt och uppnått ökad hälsa på olika sätt.
Jag är jätteglad för alla era mejl och kommentarer och försöker besvara dem alla.

Kontakta Veronica:

info@kostvagen.se


Laddar innehåll...
Lewis är sur på mig. Det är snöblandat regn ute och han vill inte vara ute då för han gillar inte snöblandat regn. Och hans matte borde kunna fixa det...😾
Idag fick jag Anna Hallen fina kokbok ALP-kokboken. Har fått en del frågor om ALP och här får du alla svar! Jag har även glädjen att informera om att jag fått ett recept med i boken! :) Jag tycker att ALP är verkligen ”för den envisa kroppen”. Kan du ha en stabil vikt och hälsa med LCHF/Paleo- fortsätt med det. Men jag hade fastnat. Kilona kom och satt som berget trots att jag testade både strikt LCHF och fasta typ 5:2 och 16:8. Många andra (helst kvinnor) är i samma sits. Det som är skillnaden nu är att jag fått kontakt med kroppen igen. Har även gått ner ca 8 kg (varav ca 5 kg med en ALP-diet som jag följde till ca 90 procent). En dag i veckan äter jag grönsaker, rotfukter, bär och frukt enbart. Trivs mycker bättre med det än fasta. Har gjort det sen i maj. Rekommenderar verkligen denna fina kokbok för massor av kunskap och inspiration ! @annahallensinsta
Fick idag förfrågan att i morgon vara med i ”Opinion live” i morgon i rollen att vara ”för” kött. Jag kan inte se att något vettigt kommer komma ur en sådan debatt som tenderar att bli gapig och svart/vit. Jag tånker så här: Kött av god kvalitet (utan tillsatser och KRAV och svenskt) är bra mat för oss människor. Vi behöver detta fullvärdiga protein som innehåller massor av byggstenar och vitaminer. Vad vi än kan ”tycka” om kött, djurhållning osv så är vi köttätare och har alltid ätit kött. Den vegan-trend som breder ut sig, helst i skolor, tycker jag är skrämmande. Att vi plötsligt ska bli växtätare kräver enorm kunskap hos den som tillämpar det, vi vill ju t ex inte skapa B12-brist hos barn. Jag ska vara ärlig. Jag har inte läst all olika forskning kring miljöaspekterna kors och tvärs. Är det mycket sämre att äta kossa från Sverige än avokado från Brasilien? ”Därav tvista de lärde”... Miljöfrågan är otroligt kompex men jag är som sagt lite orolig för det ”vegetariska experiment” som jag anser pågå i Sverige nu för vad kommer folk (generellt) att äta istället och vilka konsekvenser får det? Soja är dessutom en produkt jag starkt ogillar och ubdviker, och den ska ju ”ersätta kött”... Jag tänker hälsa och hållbarhet. Så mycket det går. Grönsaker och frukt efter säsong så mycket som möjligt. Blanda fisk, fågel och rött kött. Ekologiskt och helst KRAV. Såååå lycklig att ha hittat Melins som har bra fläskkött- för det är inte lätt! Skulle gärna stötta mjölkbönder men tycker tyvärr inte att ko-mjölk är måltidsdryck för människor. Älskar däremot andra mjölk-produkter som ost, grädde, yoghurt... Stöttar verkligen Gröna Gårdar i deras tänk och arbete ! Igår handlade jag en underbar sallad på fina ”Rå och så”, ett veganskt ställer ett stenkast från mitt jobb- supergott ! Jag är inte ”kött-kramare” på det viset men det finns så många aspekter att väga in. Inget jag vill bråka om med ”militanta veganer” i direktsänd TV...;) Men jag ska absolut se programmet... Vad tycker ni ? Kött eller icke kött- det är frågan ?

Tips på bra länkar:

Statcounter