Veronica Aderö, Kostvägen
Blogg om mat, träning och livet. Inspiration, kostrådgivning,föreläsningar, kurser...

2019 > 02

Jag brukar äta frukost med ett gäng gamla kollegor ca 1 gång/månaden. Såååå mysigt!

Idag testade vi buffé på Berns Asiatiska och det var suveränt utbud och mycket gott!

Läs hela inlägget »

När jag ändå pratar produkter- har hittat en fantastisk produkt denna vecka:

Felix har lanserat OSÖTAD ketchup! Alltså inte ”mindre socker” ”sötad med Stevia” osv osv som vi sett några år utan OSÖTAD!
Hur ? Jo, genom att ”balansera övriga ingredienser”. Detta är stort! Och förhoppningsvis bara början. Massor av varor skulle kunba vara sockerfria om de bara inom industrin började ”balansera” bättre!

Heja Felix som äntligen tagit fram denna vardagsprodukt!

Läs hela inlägget »

Jag älskar ju nyttiga produkter som ”halvfabrikat” ! Tycker det är ett måste för att få ihop vardag och livet med kosten.

Färdigriven blomkål har funnits ett tag och jag köper det. Tycker att det är tråkigt att riva blomkål och den flyger dessutom över halva köket.
Nu hittade jag även FRYST riven blomkål! Sååååå bra ! Mycket billigare än färsk, man kan alltid ha hemma och lätt att dela upp i olika portioner.

Ikväll blir det köttbullar, gräddsås och kokt riven blomkål.

Läs hela inlägget »

Vill du gå ner i vikt ? Ät rätt!
Vill du bli starkare, piggare, snidigare, tona kroppen - träna!

Idag körde jag ett pass på ca 50 minuter. Lite uppvärmning sen styrka. Enligt min app förbrukade jag 250 kaloroer. Det var jobbigt! Men vet ni hur LÄTT det är att äta 250 kalorier ? En hamburgare. En glass. En halv portion middag eller lunch.
VARFÖR hör man fortfarande så många säga att de ska börja träna för att gå ner i vikt ? Är der för att vi ”vill” att det ska vara en kamp och att man ska ”vara duktig”, svettas och KÄMPA! Att det är mer värt att tappa vikt genom att springa 5 gånger i veckan än att sluta äta bröd ?

Träning är så viktigt, och jag tånker att kanske ännu viktigare ju äldre man blir ?
Men försök slappna av. Ha roligt. Träna för att upprätthålla kondition och styrka. För mer energi.
Sluta banta genom träning. Du kommer få det sjukt jobbigt !

Läs hela inlägget »

Trodde vi skulle klara oss undan ”Vabruari” men icke ! En förkyld och febrig 5-åring har jag hemma.

När man blir sjuk blir man ju ibland sugen pä lite speciella saker, så är i alla fall jag.
Det har varit lite si och så med hans matlust så idag fick han välja mat. Jag sa att han fick välja helt vad han ville ha och det var ”jordgubbar, päron, salami, kex”. Så det fick det bli (med lite bonus till oss vuxna ;) ).

Eric äter inte strikt LCHF, däremot äter han till 99 procent glutenfritt hemma (ej på förskolan).

Ha en skön lördagkväll!

Läs hela inlägget »

En underbar god variant på tacos är att fylla parmesanchips med vitlöksfrästa gambas och annat gott!

Igår blev det avokado, tacosås, creme fraiche och koriander- sååå himla gott!

Barnen åt kyckling och Santa Maria har nu ÄNTLIGEN kommit med en tacokrydda för kyckling utan tillsatt socker- det går framåt!

Läs hela inlägget »

Detta är mitt absoluta favoritrillbehör till kött om jag känner att jaf vill ha något ”onyttigt” (om jag jämför med kokta grönsaker eller en härlig sallad).

Friterade vaxbönor!

Jag köper frysa och friterar dem tinade (och torra). Låt torka på papper och salta och njut!

Ha en härlig fredag!

Läs hela inlägget »

En perfekt avokado fylld med olivolja frå Toscana och ett kokt ägg med majonnäs.
Bara fett och protein - mättar perfekt !

Läs hela inlägget »

På helgerna hemma hos mig har vi lite av en frukostbuffé eftersom alla vill ha olika saker.
Det är inte någon strikt LCHF som gäller, annat än för mig (periodvis). För barnen fokuserar jag inom ett par omeåden.
- Godis endast på lördagar och i völdigt liten mängd, utan konstiga färgämnen (min 5-åring brukar t ex få en mini marabou choklad).
- Ingen läsk. Vi dricker vatten (aldrig mjölk) och vid festliga tillfällen kan barnen få Loka crush eller ”MER” med mindre socker. Dessa två drycker är ungefär hälften i sockermängd jämfört med vanlig läsk.
- Glutenfritt (hemma, ej i förskola/skola)
- Nyttiga fetter. Smör, kokosolja.
- Inget fika med vitt socker. Vi kan baka med mandelmjöl och sötning ibland.

Innan jag fick barn hade jag högre ambitioner men nu är det ”good enough” som gäller...

Idag åt jag och sambon kokt ägg, grapefrukt och lite yoghurt med Granola.
11-åringen Michelle åt en skål hallon och ett kokt ägg (hon är inte mycket för frukostar...) och Eric 5 år åt havregrynsgröt (jag tillsätter en msk smör), osötad äppelmos, kanel och mjölk.

Hur funkar det hemma hos er ?

Läs hela inlägget »
Etiketter: frukost, barn

Nyheter & Information

Instagram & Facebook
Jag finns också på Facebook (Kostvägen) och Instagram (kostvag
enveronica)!

Kontakt: info@kostvagen.se

Roligt att du hittat till min blogg!

Jag är Cert.Kostrådgivare inom lågkolhydratkost LCHF/Paleo och erbjuder förutom bloggen olika former av kostrådgivning, kurser och föreläsningar.

Jag tycker om god mat med naturliga råvaror, men vill också gärna ha enkla lösningar i matlagningen som inte tar för lång tid eftersom vardagen ofta kan kännas stressig. 

Jag bor med 6-åring,  katter (2 bengaler) i Hammarby Sjöstad i södra Stockholm.

Jag har ätit lågkolhydratkost i mer än 11 år och har tack vare detta gått ner nästan 25 kg i vikt och uppnått ökad hälsa på olika sätt.
Jag är jätteglad för alla era mejl och kommentarer och försöker besvara dem alla.

Kontakta Veronica:

info@kostvagen.se


Laddar innehåll...
Mycket vacker höst-promenad idag med en kollega! 🙏🏻 Jobbar ni hemma och vill träffa människor? Lunch-promenera! Du får en viktig paus och du får energi! 👌🏻
Gym ute går ju bra! 👌🏻 Så tunga de där stockarna bara...😅💪🏻
Bra och dåligt: Vi börjar med den positiva nyheten: 4 veckor efter att jag blev sjuk i covid -19 tog jag igår min första löptur. 5 km i lugnt tempo och det kändes bra. Känns bra idag också i både kropp och lungor. Den dåliga nyheten är att smak och lukt fortfarande lyser med sin frånvaro. Om jag skulle få välja mat utefter smak nu skulle jag leva på pommes frites, chips samt sura och salta godisar. Jag äter annat såklart (även fast jag smakat av allt ovan...) för hälsans skull men det är ganska meningslöst. Hur kommer man igenom detta? Hur kommer man igenom november och december med covid-restriktioner? Jag aktiverar det jag gjorde för 1 år sedan i skilsmässan. På det igen liksom. Jag vet vad som fungerar och jag känner ändå en styrka i det...: -Rutiner, rutiner, rutiner... Med sömn, mat och motion. -Äta näringsriktigt (även fast kroppen skriker efter annat) -måttligt alkoholintag -promenader, promenader, promenader. Gärna vid skog och vatten och mellan 9-15 så du får dagsljus. -D-vitamintillskott. Behövs mer än någonsin. -Vara snäll mot sig själv. Igen. Det gäller alltid och var ju dessutom mitt eget nyårslöfte 2019. Jag kan ärligt säga att det känns som jag ska bli galen vissa dagar men det får vara så. Försöker skratta extra mycket också. För det är en surrealistisk tillvaro. För oss alla. Det absolut värsta och svåraste är ju att inte kunna umgås fritt som man vill med de man vill. Här finns ju ingen väg runt... MEN den utväg som jag ändå hittat i detta är att involvera så många som möjligt av de jag vill umgås med i promenerandet. Och en dag i taget..

Tips på bra länkar:

Statcounter