Blogg om mat, träning och livet.

Inspiration, kostrådgivning,föreläsningar, kurser...

2018 > 07

I mitten av sommaren påbörjade jag ett 5:2-projekt. Eller 6:1-projekt.
Att 1-2 dagar per vecka alltså äta 500 kalorier. Jag har testat det en månad förut och då var det värsta att jag frös så mycket. Nu påbörjades därför detta mitt i heta sommaren :). Jag återkommer om med mer detaljer!

Jag vill att dagarna ska vara enkla så jag äter ungefär samma sak varje ”2-dag”. Antingen en äggröra eller så en fröknäcke-macka med en burk makrill i tomatsås är mitt huvudmål.
Idag blev det äggröra.

Läs hela inlägget »

På förmiddagen kom regn och åska här! ( Är nog första gången någonsin jag längtat efter regn i Sverige ...). När det är så varmt som det har varit länge här nu så har jag kört en del med ”lätta frukostar”, dvs yoghurt, bär, kokt ägg osv. Under vintern blir det mer äggröra.

Idag rysk yoghurt med granola och chia-knäcke med bregott, ägg och majonnäs. Kaffe såklart ;)

Läs hela inlägget »

En varm sommar i Sverige i år!

Min ”vanliga” LCHF-sommar brukar vara grillat protein (fläskkarre, entrecote, fisk, kyckling t ex) och sallad eller grönsaker i ugn.
Nu är det grillförbud och för varmt inne för att ha på ugben... Räddningen är en god sallad. Här en greksisk sallad med rödlök, tomat, oliver och fetaost. Gott att äta ”ensamt” eller om man vill steka något kött till.
En god olovolja, salt och peppar och MUMS!

Vad äter ni i värmen?

Läs hela inlägget »

Nyheter & Information

Instagram:
kostvagenveronica
Facebook:
Kostvägen

Kontakt: info@kostvagen.se

Roligt att du hittat till min blogg!

Jag är Cert.Kostrådgivare inom lågkolhydratkost LCHF/Paleo och erbjuder förutom bloggen olika former av kostrådgivning, kurser och föreläsningar.

Jag tycker om god mat med naturliga råvaror, men vill också ha enkla lösningar i matlagningen som inte tar för lång tid eftersom vardagen ofta kan kännas stressig. 

Jag bor med 7-åring,  katter (2 bengaler) i Hammarby Sjöstad i  Stockholm.

Jag har ätit lågkolhydratkost i mer än 11 år och har tack vare detta gått ner nästan 25 kg i vikt och uppnått ökad hälsa på olika sätt.
Hälsa är en helhet! Alla bitar med stress, relationer, kost behöver vara i balans. 

Currykyckling med blomkålsris idag. Det frysta blomkålsriset från @garantskafferiet är grymt bra! Har det alltid hemma. Idag kryddat med bara salt och vitpeppar. Annars väldigt gott att ha en riven lagrad ost med (parmesan eller prästost 😋) och göra olika varianter på ”Blomotto” (blomkålsrisotto). Ha en fin söndagkväll!
-2018 mitt i brinnande VABruari skulle vi till Thailand och då körde jag denna super-dryck konstant. Nu börjar också snor-tider till höger och vänster så här är ett supertips! 🍋 🌶 : Citron, chili & ingefäradryck 1 liter vatten Saft av två ekologiska citroner Riven ekologisk ingefära (rejäl bit) 1/2 riven röd chili 1 msk honung Koka upp vatten och låt sedan allt dra tillsammans 1-2 timmar innan du häller upp det (genom en sil)på en glasflaska. Varför funkar det? Citron innehåller massor av C-vitamin. Chili likaså. Ingefäran kan förhindra och lindra förkylning och innehåller massor av antioxidanter. En annan bra sak med ingefäran är att den verkar anti-inflammatoriskt. Börjar du känna dig krasslig, ett rejält glas av denna dryck, 3-4 kapslar D-vitamin och en god natts sömn (försök sova extra länge) vänder i 7 fall av 10 tillbaka förkylningen för mig! Ibland kommer det plötsligt och då gör man samma för att lindra och påskynda tillfrisknande.

Tips på bra länkar:

Statcounter