Boosta immunförsvaret

I corona-tider, inför hösten och faktiskt alltid så är det bra med ett starkt immunförsvar som skyddar mot t ex virus.
Immunförsvar byggs inte på nolltid, så känner du en begynnande förkylning kommer inte en ingefära-shot stoppa den. Däremot kan du bygga för att över tid må bättre och hålla dig friskare. Mina två första tips är de ”tråkigaste”och svåraste:
Ha en bra sömn och minska din stress. Under sömnen sker många processer i kroppen som bygger immunförsvar. Kan låta ”provocerande” för t ex småbarnsföräldrar men sömn ÄR viktigt.
Långvarig stress försämrar vårt immunförsvar. Den måste upphöra. Kan också låta ”provocerande” men jag vet verkligen själv hur det är och EN sak man behöver ”tvinga” sig själv när man är stressad är att t ex ta promenader, helst i skogen.

Det lättaste är ju faktiskt kosten här, eller hur? Jag har druckit min gröna smoothie i stort sett varje dag sedan april och den gör skillnad. Bladspenat, grönkål, citron och ingefära bygger immunförsvar. Massor av c-vitamin bland annat.Och A-vitamin. Magnesium. Ingefäran stöttar också vid t ex artros och ledvärk. Blodtrycket kan också sänkas (jag kämpar extra med detta pga att hela min släkt medicinerat sen tidig ålder mot högt blodtryck, men jag har klarat mig bra, än).
Mango, gurka och äpple varierar jag med.

Det finns inga garantier. Men nu under sommaren har många omkring mig varit sjuka (förkylda, covid -19...) men jag har varit frisk. Trots att min kropp senaste halvåret varit igenom enorm stress.

Nej, inget är säkert. Jag kan bli sjuk i morgon. Men det vi äter och gör spelar stor roll.
Vi ska hålla. I längden.

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln