Olika frukost

På helgerna hemma hos mig har vi lite av en frukostbuffé eftersom alla vill ha olika saker.
Det är inte någon strikt LCHF som gäller, annat än för mig (periodvis). För barnen fokuserar jag inom ett par omeåden.
- Godis endast på lördagar och i völdigt liten mängd, utan konstiga färgämnen (min 5-åring brukar t ex få en mini marabou choklad).
- Ingen läsk. Vi dricker vatten (aldrig mjölk) och vid festliga tillfällen kan barnen få Loka crush eller ”MER” med mindre socker. Dessa två drycker är ungefär hälften i sockermängd jämfört med vanlig läsk.
- Glutenfritt (hemma, ej i förskola/skola)
- Nyttiga fetter. Smör, kokosolja.
- Inget fika med vitt socker. Vi kan baka med mandelmjöl och sötning ibland.

Innan jag fick barn hade jag högre ambitioner men nu är det ”good enough” som gäller...

Idag åt jag och sambon kokt ägg, grapefrukt och lite yoghurt med Granola.
11-åringen Michelle åt en skål hallon och ett kokt ägg (hon är inte mycket för frukostar...) och Eric 5 år åt havregrynsgröt (jag tillsätter en msk smör), osötad äppelmos, kanel och mjölk.

Hur funkar det hemma hos er ?

Etiketter: frukost barn

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln