De flesta måste banta...

Ja, så är det.

 

Om du står inför en nystart under hösten med LCHF-kost så har du mycket bra framför dig.
Du kommer att kunna äta mycket god mat. Du behöver inte gå hungrig. Du kommer troligen få flera hälsovinster som du inte visste att du skulle få.  Men samtidigt vill jag ändå säga det, du ”måste banta”.

 

Vad innebär det? Inom LCHF pratar man ju ofta om att ”man behöver aldrig vara hungrig” ”man får äta bär, nötter, vispgrädde, smör”. ”Kilona rasar”.

Men en sak som man (de allra flesta, och främst kvinnor) måste tänka på är att det finns två faser. Dessa faser bör tydligt hållas isär om man vill ha ett bra resultat. I fasen där man viktminskar kan man alltså äta gott, men man kan inte äta allt alltid, även fast det är godkänt inom LCHF:

 

LCHF för viktminskning:

 

Ät 2-3 måltider per dag. Ät bara mat. Om du tränar mycket eller av annat skäl behöver mellanmål så är det också mat som gäller. Ägg, ost, skinka, korv. Drick måttligt med alkohol. Ett glas till helgen kanske, kolla upp vinets sockerhalt. Drick inga sötade drycker utan vatten. Ät gärna bär men inga mängder. Håll dig till grönsaker ovan jord. Ät långsamt.

 

LCHF som livsstiil:

Här kan man bredda de val man gör. Jag generaliserar nu. Allt fungerar inte för alla men för många.

Ät 2-3 måltider per dag.

Du kan ta en näve nötter till mellanmålet. Du kan dricka lite mer vin till helgen. Du kan ta lite rotfrukter i kosten lite då och då om du gillar det. Du kan äta mer bär. Du kan ta en frukt lite då och då.

Du kan baka olika LCHF-bröd och andra bakverk med få kolhydrater och äta då och då.

Mycket i denna fas handlar om att testa. Om du börjar gå upp i vikt igen så får du återgå till LCHF för viktminskning och sen lägga på saker i långsam takt igen. Vissa saker kanske du aldrig kan lägga på igen.

 

Har man en gång varit överviktig av att ”äta som vanligt” eller ”äta allt” så kommer man aldrig att kunna göra det igen utan att åter igen gå upp i vikt.


Det som gäller är att hitta ”det nya vanliga”. En livsstil som gör så att du håller vikten och mår bra, resten av ditt liv.

 

 

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Ingrid » Mitt viktigaste inlägg någonsin ?:  ”Fint och ömsint skrivet. Livet är ingenting vi kan ta för givet.”

  • Eva » Mini-weekend på Smedens BBQ, Ramnäs:  ”Schenströmska är superfint, varit där på bröllop för några år sedan :). Vi fick ..”

  • Ingrid » En favorit!:  ”Testat, och det är mumsigt gott och lätt att göra. ”

  • kristina » En favorit!:  ”Ska testas, ser väldigt gott ut.”

  • kristina » Gott tillbehör :  ”Det är härligt med lite egenodlat, jag kan rekommendera dej att prova Portlak, e..”

  • Ingrid » Rutiner - Tips för nystart:  ”Empati med oss själv som människor försöker jag leva efter varje dag. Bra att bl..”

  • kristina » Rutiner - Tips för nystart:  ”Jag kan inta annat än att hålla med dig rutiner är jätteviktiga, har faktiskt gå..”

  • Ida » Vitkålsmos...:  ”Kan man använda grekisk yoghurt istället för Philadelphia ost ?”

  • Eva » Varmt, varmt, varmt...:  ”- Rökt fisk med kall romsås - Cevapcici i grillpannan (tips är att addera 1/2 ms..”

  • Björn Aldenfalk » Vardagsmat :  ”Ser väldigt gott ut! ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln