Träning, viktminskning och ITRIM

Igår sprang jag mina snabbaste 5 km i år, 31 minuter. Är fortfarande en bit från mina bästa tider på 27-28 minuter men kämpar på ändå.
Jag har även köpt ett GYM-kort. Valet denna gång föll på ITRIM p g a att det ligger 3 minuter från mitt jobb och ger möjlighet att träna på lunchen, morgonen, eller innan jag går hem. Det måste vara enkelt om det ska bli av! För mig.
 
Är även anmäld till ett 5-km-lopp på Nyårsafton. Och ska på träningsanalys nu i veckan.
 
Vill understryka att jag ska TRÄNA på ITRIM, inget annat. Jag har alltså inte övergett LCHF-kosten för pulversoppor och choklad-BARS. Jag tycker om ITRIM:s tanke om att väva samman kost och träning till en helhet. Och få coachning kring båda. MEN jag vänder mig emot deras soppor och BARS som jag tycker har ytterst tråkiga innehållsförteckningar fyllda med socker.
Jag tycker också att deras tips på mat innehåller alldeles för lite naturligt fett och förmodligen måste man vara väldigt disciplinerad och klara av att vara ganska hungrig för att klara deras mat-tips. Och det klarar man. Ett tag. Man klarar alla dieter ett tag.
Får man peppning och stöd är det möjligt att leva ett tag i hunger och kämpa med träning. Det är vi många som provat. Och misslyckats med. I längden. Men någonstans lever ju dessa bolag på det. De lever på vårt misslyckande. Att vi kommer i januari fulla av entusiasm. Tränar hårt och är hungriga i några månader för att sedan tappa sugen och inte orka längre. Vikten kommer tillbaka, och kanske 2-3 kg extra över sommaren. I september kommer vi tillbaka till gymmet igen. Är hungriga och kämpar. Kilona sitter segare och segare. Sopporna växer i munnen. Och i januari är det dags igen.
 

Jag har testat på träning för viktminskning. I 22 år levde jag i tron att om jag bara ”tränade lite mer” skulle jag gå ner i vikt. Det fungerade inte. Jag borde anat att något var ”fel” men tänkte att det var mig det var fel på. Som inte tränade tillräckligt hårt. När jag -2009 kom i kontakt med LCHF, gick ner 23 kg på ett halvår (utan träning) förstod jag hur allt hängde ihop och hur min kropp fungerade. Efter det är träning och vikt fullkomligt isärkopplat för mig. Jag får inte viktnedgång av träning. Jag förväntar mig ingen viktnedgång. Och allt blev lättare efter det. För jag tränar (eller VILL träna, de perioder jag inte tränat…) av andra skäl:
Jag vill bli starkare. Jag vill orka saker:


Jag vill få bättre kondition.
Jag vill bli piggare (och vet att det funkar)
Jag vill undvika ont i ryggen och dålig hållning (sitter på ett jobb framför dator många timmar/dag)
 
Jag vill helt enkelt leva mitt liv som frisk och pigg och orka göra allt jag vill göra.
 

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Eva » Olika mandelmjölk :  ”Viol alltså :)”

  • Ingrid » Enorma kontraster!:  ”Fint och hoppfullt reflekterat och skrivet. ”

  • Helena » Ett ögonblick...:  ”Glömde..promenerar numera på annat håll! Inget vatten i närheten,men fin skog! H..”

  • Helena » Ett ögonblick...:  ”Promenaden runt sjön är så skön,den får mig att längta tillbaka dit..Gymmet har ..”

  • Helena » Lunch och Karma:  ”Förvånar mig inte att du skriver hur han betett sig tidigare i sitt liv. Jag har..”

  • Pia » Frukostreflektioner :  ”Tack för dina inlägg om Paolo. Tack vare dig så fick jag äntligen rätt i vad jag..”

  • Ingrid » Frukostreflektioner :  ”Bra skrivet! Instämmer!”

  • Eva » Frukostreflektioner :  ”Du sammanfattar/analyserar så bra!”

  • Petra » Hur mår ni?:  ”Tack för dina texter; du skriver direkt ur hjärtat och delar med dig på ett sätt..”

  • Silvia » Lunch och Karma:  ”Han är offret i detta ju! ( sarkastisk) Jag tror tyvärr att detta kommer att g..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln