Träning, viktminskning och ITRIM

Igår sprang jag mina snabbaste 5 km i år, 31 minuter. Är fortfarande en bit från mina bästa tider på 27-28 minuter men kämpar på ändå.
Jag har även köpt ett GYM-kort. Valet denna gång föll på ITRIM p g a att det ligger 3 minuter från mitt jobb och ger möjlighet att träna på lunchen, morgonen, eller innan jag går hem. Det måste vara enkelt om det ska bli av! För mig.
 
Är även anmäld till ett 5-km-lopp på Nyårsafton. Och ska på träningsanalys nu i veckan.
 
Vill understryka att jag ska TRÄNA på ITRIM, inget annat. Jag har alltså inte övergett LCHF-kosten för pulversoppor och choklad-BARS. Jag tycker om ITRIM:s tanke om att väva samman kost och träning till en helhet. Och få coachning kring båda. MEN jag vänder mig emot deras soppor och BARS som jag tycker har ytterst tråkiga innehållsförteckningar fyllda med socker.
Jag tycker också att deras tips på mat innehåller alldeles för lite naturligt fett och förmodligen måste man vara väldigt disciplinerad och klara av att vara ganska hungrig för att klara deras mat-tips. Och det klarar man. Ett tag. Man klarar alla dieter ett tag.
Får man peppning och stöd är det möjligt att leva ett tag i hunger och kämpa med träning. Det är vi många som provat. Och misslyckats med. I längden. Men någonstans lever ju dessa bolag på det. De lever på vårt misslyckande. Att vi kommer i januari fulla av entusiasm. Tränar hårt och är hungriga i några månader för att sedan tappa sugen och inte orka längre. Vikten kommer tillbaka, och kanske 2-3 kg extra över sommaren. I september kommer vi tillbaka till gymmet igen. Är hungriga och kämpar. Kilona sitter segare och segare. Sopporna växer i munnen. Och i januari är det dags igen.
 

Jag har testat på träning för viktminskning. I 22 år levde jag i tron att om jag bara ”tränade lite mer” skulle jag gå ner i vikt. Det fungerade inte. Jag borde anat att något var ”fel” men tänkte att det var mig det var fel på. Som inte tränade tillräckligt hårt. När jag -2009 kom i kontakt med LCHF, gick ner 23 kg på ett halvår (utan träning) förstod jag hur allt hängde ihop och hur min kropp fungerade. Efter det är träning och vikt fullkomligt isärkopplat för mig. Jag får inte viktnedgång av träning. Jag förväntar mig ingen viktnedgång. Och allt blev lättare efter det. För jag tränar (eller VILL träna, de perioder jag inte tränat…) av andra skäl:
Jag vill bli starkare. Jag vill orka saker:


Jag vill få bättre kondition.
Jag vill bli piggare (och vet att det funkar)
Jag vill undvika ont i ryggen och dålig hållning (sitter på ett jobb framför dator många timmar/dag)
 
Jag vill helt enkelt leva mitt liv som frisk och pigg och orka göra allt jag vill göra.
 

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Ingrid » Mitt viktigaste inlägg någonsin ?:  ”Fint och ömsint skrivet. Livet är ingenting vi kan ta för givet.”

  • Eva » Mini-weekend på Smedens BBQ, Ramnäs:  ”Schenströmska är superfint, varit där på bröllop för några år sedan :). Vi fick ..”

  • Ingrid » En favorit!:  ”Testat, och det är mumsigt gott och lätt att göra. ”

  • kristina » En favorit!:  ”Ska testas, ser väldigt gott ut.”

  • kristina » Gott tillbehör :  ”Det är härligt med lite egenodlat, jag kan rekommendera dej att prova Portlak, e..”

  • Ingrid » Rutiner - Tips för nystart:  ”Empati med oss själv som människor försöker jag leva efter varje dag. Bra att bl..”

  • kristina » Rutiner - Tips för nystart:  ”Jag kan inta annat än att hålla med dig rutiner är jätteviktiga, har faktiskt gå..”

  • Ida » Vitkålsmos...:  ”Kan man använda grekisk yoghurt istället för Philadelphia ost ?”

  • Eva » Varmt, varmt, varmt...:  ”- Rökt fisk med kall romsås - Cevapcici i grillpannan (tips är att addera 1/2 ms..”

  • Björn Aldenfalk » Vardagsmat :  ”Ser väldigt gott ut! ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln