Jag och min träning...

Jag och träning är ett kapitel för sig...

Jag är inte uppväxt med att träna och idrotta. Provade fotboll några gånger och det var inte roligt. Höll på med ridning i lågstadiet men slutade sedan. "Aktiviteter" var helt enkelt inget som var speciellt uppstyrt eller ens vanligt på "min tid"... :)

I skolan var jag medelmåttig på idrotten. Tyckte ärligt talat inte att någonting var jätteroligt, och lärarna verkade däremot ha en förkärlek för sånt som var skittråkigt, typ orientering... Springa i en skog med en karta- nej tack!

Mellan jag var 20-30 år tränade jag aldrig. Levde ganska ohälsosamt med rökning, pasta, godis och mycket fest.

När jag kommit över 30 började jag träna löpning ibland. Av någon anledning bestämde jag mig för att springa Midnattsloppet, 1 mil, och tränade för det.
Mitt första millopp sprang jag således på 1 timme och 17 minuter. Inte fort men jag sprang hela tiden och det var fantastiskt att JAG sprungit en mil!
I denna veva kom känslan av att rökning faktiskt var ohälsosamt och inte gynnade konditionen, så jag slutade röka efter ca 15 års rökning.

Mitt syfte med löpningen var att delta i lopp och att gå ner i vikt. 10 års ohälsosamt leverne hade gett ca 20 kilos övervikt. Tänkte också att man kunde "kvitta" de kilon som kom till när jag slutade röka (tack tack, 7 kg till...) genom att springa.
Hur det fungerade ? Löpningen (2-3 dagar i veckan, 3-6 km/gång) fick mig att gå ner ca 3 kg. Inte imponerande direkt...

Det var när jag ändrade kosten som det började hända något med vikten och det var då jag insåg att springa för viktminskning i mitt fall var lönlöst. Däremot att springa för hälsa. För kondition. För pigghet. För friskhet. För ökad styrka. DÄR kom motivationen och ett mer avslappnat tänk kring träning.

2012 sprang jag mitt senaste Midnattslopp på 58 minuter vilket var en förbättring på 20 minuter mot när jag var 10 år yngre. Jag var och är väldigt nöjd med det.

För mig kommer träning inte naturligt. Jag får kämpa varje gång. Jag gör det av anledningarna ovan. Hälsoskäl. Och det kan kännas fantastiskt bra efteråt. Men sällan innan.
En anledning till att det är så jobbigt tror jag faktiskt är min dåliga start med träning i ungdomen. Jag tror att barn och unga behöver "pushas" lite in i aktiviteter. Och hitta lusten och glädjen till att röra på sig. Känna att man mår bra av det. Och aldrig se det som ett sätt att gå ner i vikt- det tar bort det lustfyllda. Och det finns ju faktiskt massor att välja på!

Mina, en latmasks, bästa tips till andra latmaskar är att ha fasta tider för träning. Och då menar jag FASTA. Rubbas ej. Och att ha ett mål, som t ex ett lopp, bättre kondition, något som går att mäta och inte har med vågen att göra.


Mitt andra bästa tips är att träna med andra. I grupp, med vänner, kollegor. Någon/några som kan hjälpas åt och pusha och lyfta varandra.

Mitt mål nu är att bli snabbare på 5 km. Vill springa på under halvtimmen.
Snart, snart... :) 
 

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Ingrid » Mitt viktigaste inlägg någonsin ?:  ”Fint och ömsint skrivet. Livet är ingenting vi kan ta för givet.”

  • Eva » Mini-weekend på Smedens BBQ, Ramnäs:  ”Schenströmska är superfint, varit där på bröllop för några år sedan :). Vi fick ..”

  • Ingrid » En favorit!:  ”Testat, och det är mumsigt gott och lätt att göra. ”

  • kristina » En favorit!:  ”Ska testas, ser väldigt gott ut.”

  • kristina » Gott tillbehör :  ”Det är härligt med lite egenodlat, jag kan rekommendera dej att prova Portlak, e..”

  • Ingrid » Rutiner - Tips för nystart:  ”Empati med oss själv som människor försöker jag leva efter varje dag. Bra att bl..”

  • kristina » Rutiner - Tips för nystart:  ”Jag kan inta annat än att hålla med dig rutiner är jätteviktiga, har faktiskt gå..”

  • Ida » Vitkålsmos...:  ”Kan man använda grekisk yoghurt istället för Philadelphia ost ?”

  • Eva » Varmt, varmt, varmt...:  ”- Rökt fisk med kall romsås - Cevapcici i grillpannan (tips är att addera 1/2 ms..”

  • Björn Aldenfalk » Vardagsmat :  ”Ser väldigt gott ut! ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln