Resa med bebis i Malaysia och mat...

Så bar det av till Malaysia...
10 timmar flyg till Bangkok. 3 timmars väntan. 2 timmar flyg igen till Kuala Lumpur.
Vi hade ENORM tur och eftersom flyget inte var fullbokat fick vi hela TVÅ rader flygstolar för oss själva att husera på. Lyx, lyx! Eric ammade i starten. Satt sedan i våra knän, lekte, sov en hel del. Han grät inte alls, inte förrän vi kom till passkontrollen i Kuala Lumpur, då orkade han liksom inte längre utan bröt ihop... Men då var vi själva rätt så möra också...

I Loungen på Arlanda innan resan

Vi hade bokat ett hotell nära flygplatsen där vi checkade in och bara tog det lugnt. Åt en super-äcklig buffé och hängde lite vid poolen. Eric åt lite frukt och kyckling. Fanns inga barnstolar men vi har en "grej" som man kan spänna fast på vanliga stolar när bebisen kan sitta hyffsat så den hade vi med oss-rekommenderas!

Vid poolen, hotell Concorde Inn, Kuala Lumpur

Vi hade med Erics resesäng. Mycket för att jag vill att han ska vara van att sova i egen säng och för att inte "förstöra" när vi lyckats med det hittills... På morgnarna får han gärna mysa med oss, och när han vaknar på natten förstås, men jag föredrar att han sover i sin egen säng (i vårt rum än så länge) för vi stör varandra och sover dåligt om vi är alla i samma säng...
Första natten kändes dock lite stökig, jetlag osv, så han sov mellan oss.

Dagen efter flyg inrikes till Kota Bharu, och taxi till Kuala Besut för båt över till Perhentian Island. Inrikesflyget gick också bra. Taxin är inte kul, barnstolar existerar INTE. Flytväst till båten hade vi köpt med oss och fick användning av eftersom vi åkte på ett flertal båtutflykter.

Med pappa i taxin

Vi bodde sedan i en bungalow 25 meter från vattnet och stranden. Med AC! Räddningen för oss när det var 30-36 grader ute och en annan mycket fuktigare luft än här hemma i värmen... Eric verkade oberörd av värmen här också men vi höll honom ju i skuggan hela tiden i stort sett. Och oss själva med, så någon fantastiskt solbränna finns inte ;)

Ca 30 grader i vattnet här och Eric älskade att bada och plaska.
Vi turades om att bada med honom och att snorkla själva och titta på alla underbara färgglada fiskar.
Alla på hotellet var väldigt barnkära och vänliga, OCH det fanns IKEAs barnstol "antilop" i restaurangen! WOW!
Här åt jag/vi mycket kyckling, curry, räkor... Och sedan blev det några bananmilkshakes också för det är sååååååååå gott!
Eric åt samma mat som oss varje dag. Ris, kyckling, grönsaker, räkor. Han provade även grillad bläckfisk. Och äggröra med ost varje morgon till frukost.

Strikt LCHF är svårt i Asien. Low carb-delen, inga problem. High fat-delen, stora problem... Maten är väldigt fettsnål. MEN positivt är att man inte blir så hungrig i hettan. Så trots en del ris och milkshakes står vågen på 70,2 kg när jag kom hem, precis som när jag åkte. Vågen verkar verkligen ha fastnat i samma läge ;)

Vad hade vi med oss?

• Blöjor (skönt att ha den sort man gillar bäst). Barnmat och fruktpuréer.
  • Barnmaten använde vi EN burk av. Fruktpuréerna användes i samband med frukost eller lunch. Max 1/2 om dagen. Kompletterade med färsk frukt.
  • Flytväst. Finns inte för småbarn så det kändes bra och tryggt.
  • Resesäng. Funkade bra, Eric sov jättebra i den.
  • Leksaker och mjukisdjur. Fast inga stora mängder. Roligast är ju att leka med sådant som INTE är ledsaker, t ex menyer på restaurangen. Eller att äta sand på stranden...
  • Medicin. Värktabletter, flytande alvedon, vätskeersättning, kylbalsam, myggmedel, solskyddsfaktor
  • Vagn och sele. Vi hade köpt en sulky som var smidig att fälla ihop, på Arlanda finns lånesulkys men på övriga flygplatser funkade så bra att man fick ha vagnen när man klev på planet och fick den igen när man klev av. Selet var praktiskt t ex på stranden, där vagnen var jobbig att köra. Vi hade även en enkel väska till vagnen som kunde packas ner i väskan när den inte användes.
Resan avslutades med 3 nätter på lyxhotell i Kuala Lumpur. Massor av god mat och shopping och en underbar stor och mjuk säng (sängarna i billiga bungalows på öarna är INTE superbra...)