Födelsedag, vikt, gravid-kost och barnmorska

Igår firades pojkvännens födelsedag stillsamt här hemma med en enkel, men god, köttfärssås med (färsk!) gräddkokt vitkål.
Det är ju faktiskt sååå mycket godare än pasta, och alla jag bjudit detta på har gillat det.

Jag försöker äta extra långsamt och känna efter så jag inte blir illamående. Men sedan i lördags har det känts bättre, försöker äta mindre portioner oftare. 
"Din vikt ökar snabbare än någonsin nu" står det i "gravid-appen" i telefonen. Vilket ju inte har hänt eftersom jag har stått still i vikt senaste veckorna. Och då undrar man över DET...
Bebisen mättes och ligger fin-fint på kurvan och barnmorskan tyckte jag skulle vara glad att jag inte gick upp i vikt, vilket jag så klart är, så länge bebisen växer, och uppenbarligen får han det han ska ha för sin tillväxt :)

Här är en ganska typisk "gravid-LCHF-kostdag" för mig, så lite äter jag inte tycker jag själv...:

Frukost 07.00: 1 dl rysk yoghurt med bär eller frukt. 1-2 ägg med majonnäs.
Mellanmål ca 10.00: 1 babybel-ost
Lunch ca 12.00: 1 portion köttfärssås med vitkål t ex, se ovan
Mellanmål ca 15.00: 2 stycken Finn crisp med mycket ost och smör på.
Middag ca 18.30: Mitt största mål mat med 1-2 portioner enligt ovan.
Kvällsmål:1 apelsin eller 1/2 grapefrukt. Kanske en ostbit eller ett kallt kokt ägg. Te.

1-2 koppar kaffe med röd mjölk/grädde.

Etiketter: graviditet lchf

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Eva » Övertygelse!:  ”Blir lite tröstad av dina ord ändå, det finns fler därute som bara inte accepter..”

  • Katarina » Övertygelse!:  ”Du har 100% rätt. Vi behöver rakryggade människor nu. Tack!”

  • anna-lena » Övertygelse!:  ”Tack, så skönt att läsa, ibland svajar min övertygelse när man läser och ser nyh..”

  • En läsare » Övertygelse!:  ”Tack, tack, tack för att du sätter ord på mina tankar. Det här har jag funderat ..”

  • Ann-Charlotte » Glutenfri äppelpaj utan vitt socker :  ”Svenska äpplen, testa med skal.”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln