Är min livsstil ohälsosam?

Ni som hängt med ett tag här på bloggen minns kanske att jag tidigare skrivit om att vi på jobbet får besvara en hälsoenkät som följs upp då och då, med våra livsstilsvanor. Hur det gick för mig i förra enkäten kan ni läsa mer om HÄR.

Nu var det dags igen. Jag kunde såklart inte låta bli att svara på enkäten igen. Och förundras.

Jag bör öka mitt kolhydratintag. Trots ett perfekt BMI enligt tidigare ifyllningsövning (jag fyllde i min vikt före graviditeten, gravid i 7:e månaden har jag numera BMI 25, jag är alltså på väg mot övervikt igen men tyckte inte det var helt rättvisande :)...). Varför ska jag öka mängden kolhydrater? Och jag tycker inte heller att det är korrekt att bunta ihop bär, grönsaker och fullkornsprodukter...

Här är några av de kostfrågor jag fick brottas med. Inte lätt när man äter lågkolhydratkost. Exempel:
- Chips och choklad buntas ihop. Jag äter aldrig chips men mörk choklad varannan vecka. Vad är svaret och vad har chips och mörk choklad med varandra att göra? Ingenting...
- Korv, bacon, patéer, pizza eller färdigmat. Vad har pizza för likheter med den korv med hög kötthalt jag då och då äter? Man jämför snabba kolhydrater med protein. Och bacon som jag äter ca 1 gång i veckan men aldrig färdigmat. Vad är svaret?
- Stekt eller friterad mat. Jag äter inte något friterat. Men såklart äter jag stekt mat. Köttfärs, fisk, stekta grönsaker, ägg tillagat i olika former... 
- Smör eller margarin på brödet. Bröd? Margarin? Smör? Vad finns för koppling mellan dessa livsmedel? Jag äter aldrig bröd och margarin (ja, när jag inte är gravid då, nu har en och annan surdegsbrödsskiva slunkit ned med definitivt inte med margarin...) men jag äter smör varje dag. Smör är ett naturligt fett av typen människan alltid ätit. Margarin är ett modernt industripåfund som inte visat några som helst hälsofördelar. Läs gärna mer HÄR om tillverkningsprocessen för respektive livsmedel.
- Bakverk med grädde eller smörkräm. Grädde i kaffet varje dag. Aldrig bakverk.

Så resultatet denna gång blir, märkligt nog med tanke på att jag inte ens dricker alkohol, att jag fortfarande bara har en OK livsstil. Trots att jag inte äter socker. Trots att jag inte röker. Trots att BMI är bra. Och trots att mina värden dessutom är perfekta, enligt flera hälsoundersökningar. (Läs mer om detta HÄR).

Vad som är mina förbättringsområden? Jo, kosten... Jag ska äta mer kolhydrater, mer fullkorn och fler mellanmål. Och mindre, det man kallar "dåliga fetter".

Läs gärna mer om "fettskräckens fall" HÄR. Fler och fler läkare, forskare och vetenskapsmän inser att de haft fel och att man måste tänka om. En hel del inser det inte. För det är tungt och tråkigt att ha fel i frågor där man lagt mycket prestige och karriär. Så man håller envist fast vid gammal kunskap och sin tro i vad som är rätt. 

Visa mig gärna modern forskning på att jag blir friskare om jag gör "rätt" enligt denna enkät. 
Jag har ätit mellanmål. Jag har ätit mer frukt. Jag har ätit bröd, margarin, light och fullkornsprodukter. 
DÅ vägde jag 25 kilo mer. Jag mådde betydligt sämre. Och jag är långt ifrån ensam. Kalorifixerade råd där man ersätter naturligt fett med socker och konserveringsmedel i olika lättprodukter gör oss inte smalare. Det gör oss mindre mätta. 
Nästa gång svarar jag inte på enkäten om den inte har moderiniserats. Den hjälper oss inte till mer hälsa. Den ger dåligt samvete på felaktiga grunder.
 

Vad ska jag se upp för...?

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • ingrid » Nu är jag väldigt arg...:  ”Skuld och skam hindrar alltför många att våga träda fram när de utsätts för grov..”

  • Jenny » Dessa jävla kanelbullar!:  ”Så bra skrivet!!! Jag brukar köra med den jämförelsen om alkoholen... när någon ..”

  • åse » LCHF-frallor:  ”Omnomnom! Kram på dig! ”

  • Eva » På paradisön! Bilder:  ”Minns när jag var på 3 dygns dyktur till Similan islands. All mat lagades ombord..”

  • ingrid » I Malaysia !:  ”Fina bilder på vacker natur kombinerat med lite reseanteckningar från Er resa lå..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln