Hos barnmorskan och tagit prover

Idag var det nytt besök hos barnmorskan. Hon frågade om jag ätit mina järntabletter, vilket jag ju inte hade eftersom jag hade ett blodvärde på 120 hos läkaren och därmed ingen brist.
Jag tar tillskott om jag har konstaterad brist, inte för att någon säger att ”man brukar ha brist”. Så hon såg lite tveksam ut och sa igen att ”ät järntabletter så blir du piggare”. Men sedan tog vi ett nytt blodvärde, denna gång låg det på 130 och därmed var även barnmorskan tvungen att inse att att jag faktiskt inte alls behöver järntabletter för att värdet, som hon sa, var ”konstigt bra”.

Vad är det då som är så ”konstigt bra”? Och är det verkligen det som är bra som är konstigt eller ska man kanske mer ifrågasätta det som är dåligt?

Järn finns naturligt gott av i kött, fisk, skaldjur, bladgrönsaker och ägg. Jag äter en hel del av allt det, men det är inte hela förklaringen till ett bra värde.

Något som dessutom spelar stor roll är hur kroppen tar upp järnet i det man äter, och det finns då olika saker som motverkar upptaget av järn, av vilket Fytinsyran, som finns i spannmål, är ett av de största hindren. Fytinsyra är ett naturligt försvarsämne som finns främst i ytterskalet på obehandlade sädesslag, ris, och bönor (alltså sånt som ligger utanför en LCHF-kost).
Syftet med fytinsyran i naturen, är att den fungerar som ett skydd för växterna, mot skadedjur och mögel. De djur som är anpassade för att äta en spannmålsrik kost, till exempel gnagare, har ett enzym som heter fytas i tarmen, vilket bryter ner fytinsyran – men det har inte människor och följden blir att fytinsyran istället blockerar människokroppens upptag av viktiga mineraler som järn men även  kalcium, magnesium och zink. 

Äter man alltså kött, fisk/skaldjur, gröna bladgrönsaker och en hel del ägg bättrar man alltså kraftigt på förutsättningarna att både få i sig tillräckligt med järn, utan extra tillskott, och att kroppen också tar upp detta järn. Och låt bli spannmålet. Men det är ju lättare att ”ta ett piller” än att förändra sina kostvanor…?

Behöver jag nämna att jag även hade ett perfekt lågt blodsocker? Trots att det var nära frukost. För att min frukost idag bestod av stekt ägg, majonnäs, rysk yoghurt och bär. Alltså väldigt få blodsockerhöjande kolhydrater...

Ibland blir jag bara väldigt less på att behöva försvara denna kosthållning i tid och otid... Låt de "konstigt bra värdena" tala sitt eget språk! 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln