Lyx-frukost med god ost!

"Dömd" till flera månader utan opastöriserade ostar kämpar jag på... :)
Jag accepterar inte någon information från Livsmedelsverket om kost utan att kolla upp den själv först, dvs ställer frågan "Varför?"...
För jag har trott på deras råd i 35 år men nu ifrågasätter jag.

Anledningen att man inte, enligt Livsmedelsverket, bör äta t ex parmaskinka och opastöriserade ostar under graviditeten är bakterien Listeria. Så jag har läst på. Och Listeria drabbar 1-5 gravida personer per år.
Känns kanske inte som en jättestor risk att drabbas och dessutom kan man "lösa risken" genom att värma osten före den äts eller ha charkuterier i frysen ett par dagar innan man äter.
Riskbedömningen gör var och en, jag äter inte brie-ost var och varannan dag längre men jag googlar inte heller varenda ost-sort som kommer i min närhet.
Gäller att hitta en balans känner jag.

Något som är viktigt, både för dig som gravid, och för utvecklingen av bebisens hjärna, är i alla fall Omega 3. Jag har ökat på min dagliga "en-om-dagen" till två om dagen. I alla fall de dagar jag inte äter en burk makrill.
Flytande är egentligen bäst men inte godis-gott direkt, så jag kör på mina kapslar.
Här ihop med god frukost! Bacon, äggröra (med Gruyere-ost i!!) , hallon, yoghurt. Och mycket vatten!
 

Etiketter: ost frukost graviditet

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • kristina erkers » Ge inte upp!:  ”Glömde skriva att jag har ulcerös colit och har värden nu som en frisk samt ploc..”

  • kristina erkers » Ge inte upp!:  ”Du har så rätt , det är så lätt att bli lite för mycket fokuserad på vikten. Tac..”

  • Cavewoman » Middag :  ”Ja nu ser jag att proteinet saknas, spännande håll oss gärna uppdaterade om de..”

  • Cavewoman » Middag :  ”ALP ser precis ut som Paleo, eller vad är det för skillnad? Åt Paleo ett tag, fö..”

  • Eva » Frukost ALP way:  ”Oj, det ser mycket ut, orkar du äta upp allt? Hur ser lunch och middag ut? Likna..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln