Livsmedelsverkets "Kostråd för gravida"

Ja så fick man då denna information i handen på inskrivningen hos Barnmorskan. Livsmedelsverkets "Kostråd för gravida". Tillsammans med frågan "Äter du allt?". Jag svarade att jag inte åt socker och gluten. Jag började inte nämna LCHF, jag avvaktar med det och jag "väljer mina strider".

Det som rekommenderas mig nu är alltså:

  • 500 g frukt och grönt varje dag, till exempel två portioner grönsaker och tre  frukter
  • fisk 2–3 gånger i veckan, se fisklistan nedan
  • lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag
  • lättmargarin på smörgåsen och flytande margarin eller olja till matlagning
  • kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag
  • potatis, bröd, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, i första hand fullkornsalternativ.
Eftersom man behöver lite mer mat när man är gravid rekommenderas man också detta:
  • Månad 1–3:  1 frukt
  • Månad 4–6:  1 matigt mellanmål och 1 frukt
  • Månad 7–9:  2 matiga mellanmål och 1 frukt
En intressant "fakta-upplysning" jag får är också att "kroppen behöver extra mycket kolhydrater när man är gravid". Och några sidor längre fram får jag information om att "När man är gravid försämras kroppens känslighet för insulin och förmågan att bryta ner glukos försämras vilket gör att man kan få graviditetsdiabetes".

Det som de säger ovan är alltså "ät mer socker än vanligt men din kropp kan hantera det sämre än normalt så därför ökar risken för graviditetsdiabetes". Låter inte speciellt genomtänkt och jag förstår inte hur man kan ge så motsägelsefulla råd?!? Det är absurt..

Det jag heller inte förstår är hur man ska hinna göra annat än att äta, äta, äta i månad 7-9...
Många tappar kontrollen över både ätande och vikt under sin graviditet. Äter "för två" och äter enligt SLV:s rekommendationer vilket skapar ett svängande blodsocker och troligen gör att man lätt stoppar i sig godis, glass, juice osv, osv mellan måltiderna. 
Att äta väldigt mycket socker/kolhydrater som gravid gör också att kroppen binder massor av vätska och därav ger stor svullnad.

Men man ska vara snäll mot sig själv också. Så länge man behåller kontrollen över ätandet och mår bra. Själv har jag ökat mängden kolhydrater i form av bär och lite extra frukt (men det gör jag å andra sidan alltid på sommaren). Jag äter glass på soliga dagar, istället för ett glas rosévin. Och lite extra majskolvar och någon potatis blir det också.
Jag är lite hungrigare än förut och vågar inte ens tänka på hur hungrig jag skulle vara om jag följde kostråden ovan. Jag justerar detta genom något extra mellanmål i form av en ostbit eller bär och grädde. Och jag "lyssnar lagom" på kroppen.

Jag visste inte om att jag var gravid förrän i vecka 11 vilket gjorde att det här "hände saker" som kroppen själv reglerade kring kosten, utan att jag behövde läsa långa listor från Livsmedelsverket. Återkommer till det i ett annat inlägg... :) 
Etiketter: graviditet lchf

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln