Lördagsmys- All in?

Idag handlade jag lite mat igen (och annat...) och då annonserade man stort på Mathem sin "schlagerkasse" med "allt du behöver" inför lördagens start av Melodifestivalen. Är detta vad vi behöver?

 

Jag vill inte vara tråkig. Det är inte vad man äter några helger per år som avgör om man i det stora hela äter vettigt och får i sig bra med näringsämnen. 

Men MÄNGDEN... 

Borta är tiden när 2-3 barn delade på en 33 cl läsk och en liten skål chips.

Nu kommer läsken litervis och påsarna i hundratals gram. Och med socker/snabba kolhydrater är det ju så att det är väldigt lätt att överäta - de normala mättnadssignalerna finns inte.

Och att 4 personer samma kväll ska äta dessa mängder av godis, snacks, läsk och glass är "för mycket", hur mysigt det än må vara...

Och det som kanske är än värre, det är att detta "mys" grundas hos barn och de lär sig att "mys"=socker. Och det är inte lika "mysigt" att vara vuxen och sockerberoende och försöka bryta det betéendet sen- jag jobbar med en hel del sådan klienter. Där känslan av mys/trevnad för socker/kakor/snacks är så stark att man får ångest av tanken att låta bli, och man orkar helt enkelt inte stå emot...

 

Såklart kan barnen äta lite lördagsgodis men man kan lätt fixa lite med denna kassen och få den bättre. Byt läsken mot bubbelvatten. Byt chipsen mot jordnötter och cashewnötter. MInska ner på godiset. Använd INTE den vanliga tacokryddan (socker är nr 1 på innehållsförteckningen!). Skippa glassen och ta den nästa helg istället. Plocka fram lite goda ostar och vindruvor.  

 

Vad säger ni, hur blir helgmyset hemma hos er?

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln