Ät som mest när det passar DIG bäst!

Vi är "inskolade" sedan länge att vi ska äta frukost, lunch, middag. Och gärna 2-3 mellanmål. "Det behöver du för att fungera" som min senaste hälsoenkät på jobbet sa... 

Hur vet de att jag behöver det...?

 

Jag är som hungrigast på morgonen-förmiddagen. Om jag har mycket tid äter jag gärna mitt huvudmål till frukost. En gång räknade jag ut kalori-intaget på en sådan stor frukost. Det var 800-900 kalorier. Enligt vissa professorer och experter "ska" en frukost innehålla 400-500 kcal och därmed borde min dag vara "förstörd" tidigt, och jag borde bli överviktig- men i verkligheten är det ju helt tvärtom...

Jag blir mätt, står mig länge och orkar mycket. Lunch och mellanmål blir inte så viktigt. Middag äter jag gärna men inte så mycket som förut. För att jag inte behöver, inte för att jag "bantar".

 

Känn efter i DIN kropp. När på dagen är du som hungrigast? När behöver du som mest energi? När passar det bäst att äta? 

 

OCH att äta är också en viktig social aktivitet, icke att förglömma...:) Så att jag inte äter en gigantisk frukost alla dagar beror på att jag vill vara hungrig och äta lunch med mina kollegor på kontoret...:)

 

Ha en härlig 3:e advent!

Etiketter: frukost diverse kost

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • kristina erkers » Ge inte upp!:  ”Glömde skriva att jag har ulcerös colit och har värden nu som en frisk samt ploc..”

  • kristina erkers » Ge inte upp!:  ”Du har så rätt , det är så lätt att bli lite för mycket fokuserad på vikten. Tac..”

  • Cavewoman » Middag :  ”Ja nu ser jag att proteinet saknas, spännande håll oss gärna uppdaterade om de..”

  • Cavewoman » Middag :  ”ALP ser precis ut som Paleo, eller vad är det för skillnad? Åt Paleo ett tag, fö..”

  • Eva » Frukost ALP way:  ”Oj, det ser mycket ut, orkar du äta upp allt? Hur ser lunch och middag ut? Likna..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln