Piller - Inga problem!

Många människor i min omgivning tycker om att prata om kost och hälsa med mig som är kostrådgivare.
Ibland håller de med mig om det jag säger. Ibland ifrågasätter de allt. Ibland ifrågasätter de en del.

 

Ifrågasättande är bra, det är så man lär sig. Man ska inte bara acceptera allt man hör som att det är "sanningen", utan kontrollera gärna själv. Testa, prova, känn efter.

Något som de flesta dock inte alls ifrågasätter alls, det är att äta piller. Säger jag åt någon att äta D-vitamin, då går de och köper en burk och frågar möjligtvis vilket märke som är bäst. Det räcker med att jag säger "det är bra för dig" så tar de glatt tillskottet varje dag. Om jag däremot berättar vad t ex gluten kan ställa till med för olika problem i kroppen blir det plötsligt inte lika roligt längre... För här krävs ju en FÖRÄNDRING. Om man tar bort gluten i sin kost, vad händer då med barnens favoriträtt "korv och makaroner"...

 

Att äta ett kosttillskott varje morgon kräver ingen förändring. Möjligtvis en extra sak att lägga på minnet, men inte mer än så. Man fortsätter som vanligt + en tablett. För att förändringar är jobbiga och kan kännas svåra. De man alltid gör är det trygga som känns rätt.
Förhoppningen att ett eller flera piller ska rädda upp ett problem på olika sätt är hög hos oss männisor. Och ibland är det jättebra. Det finns utmärkta kosttillskott. Det kan behövas smärtlindring ibland. Det kan behövas antidepressiv medicin. Det kan behövas andra viktiga mediciner. MEN... Många behövs inte, om vi istället skulle förändra orsaken till problemet, istället för att bara lösa symtomen på problemen.
Enkla lösningar för många människor kommer i tablettform. Men ifrågasätt gärna även här. Läs biverkningarna på bipacksedeln. Fundera över HUR symtomen uppkommer och NÄR. Fundera över varför du har huvudvärk 3 gånger i veckan (stress, socker, för lite sömn osv, osv). På vilket drivmedel går din kropp? Är du stressad? Sover du gott?

Vi lockas gärna av enkla lösningarna, men ofta är de enkla lösningarna kortsiktiga.

Vi får under vår livstid i oss ca 80.000-100.000 måltider. KAN det möjligtvis påverka hälsan vad innehållet är i dessa måltider?

 

Och ja, här är ett tips på ett bra märke av D-vitamin. Högt värde av vitamin D i innehållet och olivolja i kapseln för bästa upptag i kroppen. Vitamin D är en fettlöslig vitamin.

Etiketter: diverse

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln