Vitkål!

Vitkål är så bra, så bra, sååååååååååå bra!

Vitkål innehåller:

 

  1. Massor med nyttiga C-vitaminer
  2. Folacin. Något vi behöver för att bilda nya röda blodkroppar
  3.  Kalium - Kan bl.a hjälpa till med att sänka högt blodtryck
  4. Järn, K-vitamin, mjuka fibrer och Selen

Vad gör man med vitkålen då? 

En god Kålpudding kanske? Eller varför inte, som på bilden nedan, en god köttfärssås med lätt gräddkokt vitkål. Det fick jag som "önskerätt" från en icke LCHF:are i söndags och lagade med glädje!

 

Vad gör man med den? Bara fantasin begränsar:

  • En krämig coleslaw
  • En "pizzasallad" med olja, vinäger, salt och peppar
  • Smörstekt vitkål
  • Riven vitkål
  • Gräddkokt vitkål

Vad kan man göra mer?

Etiketter: grönsaker

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Lena i Umeå » Paus..:  ”Lycka till med pausandet! Såå viktigt att vara snäll mot sig själv. Hoppas det h..”

  • Lena i Umeå » Vaccin och ”vad var det jag sa?”:  ”Håller helt med. Jag tror inte gemene man förstår skillnaden mellan att vaccinet..”

  • Ann-Charlotte » Ha roligt! :  ”Ha roligt låter bra, jag hoppar på. Nyårslöfte brukar jag inte avge, men ha roli..”

  • Anne » Världens godaste fiskgryta!:  ”Gillades tom av tonårssonen - mycket gott betyg!”

  • Joakim Knutsson » LCHF Frukostfrallor:  ”Hej. Vet du var man kan får tag på "mjölmix" (Bakerix)”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln