Lite om kokosfett

Inom LCHF är det ofta mycket populärt med kokosfett, eller kokosolja (det är olja om temperaturen överstiger 24-25 grader, annars är det ett hårt fett).  Men vad är det och varför är det så bra?

 

Det man först ska ha i beaktande är att fett och protein är livsnödvändigt, kolhydrater är det inte, kroppen kan bilda själv. Att äta naturliga fetter är därför viktigt. Oljor och smör. Och inte behandlade fetter av typen margarin/Lätt och Lagom/Lätta och allt vad det heter... 

 

Kokosoljan är jättebra för våra kroppar pga den gynnsamma längden på fettsyrorna, som även främjar viktminskning. 

Här är några andra fördelar:

  • Tål upphettning bra. Använd kokosolja utan smak att steka mat i. 
  • Kokosolja ökar upptaget och utnyttjandet av essentiella fettsyror (som Omega 3) i kroppen.
  • Ger energi som varar länge
  • Ökar förbränningen
  • Bra för huden (både vid in och utvärtes användning, en matsked i badet gör underverk för torr hy)
  • Gynnsam effekt på blodkärl och kolesterol

Det finns också mycket intressant att läsa om kokosoljans effekt på demens/alzheimers.

Nackdel: MIljöaspekten. TIllverkas inte i Sverige, som smöret gör. Ett annat bra naturligt fett. 

 

Det billiga kokosfettet i silverpaket i butiken består delvis av härdat fett och är alltså inte ett bra val.

Märken som Cocosa, Biofood eller Holistic bådar för god kvalitet på fettet och jag brukar ta det jag får tag i bland dessa märken.

 

Använder ni kokosolja?

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln