Lite efterrätt...

Frukt är gott.

Frukt är sött.

Frukt innehåller socker, till och med sackaros=vanligt vitt socker som i coca-cola och godis...

Frukt innehåller även vitaminer. Inte så mycket som i grönsaker dock, och man slipper där fruktsockret.

 

Så hur ska man då förhålla sig till frukt om man äter LCHF? Eller, inte "man". Hur ska DU förhålla dig till frukt?

 

Är du sockerberoende/sockerkänslig, undvik frukt. Prova dig fram i små mängder och se till så att det inte triggar igång sötsuget efter mer.

Vill du viktminska-var försiktig. Fruktosen stimulerar hunger och fruktos lagras lätt som fett. Undvik all juice! Där får man i sig MYCKET fruktos utan att behöva tugga.

Äter du LCHF för hälsan-njut av en frukt om dagen om du vill. Gärna ekologisk och så säsongsbetonad som det bara går här i Sverige.

 

Jag viktminskar inte längre men går däremot upp i vikt lätt så jag är försiktig med fruktätandet. Extra jordgubbar på sommaren, några apelsiner/mandariner när de är som godast- det är det ungefär. För det ÄR sött och jag är sockerkänslig!

 

En fruktsallad till efterrätt är dock många gånger bättre än de flesta andra efterrätter och i liten mängd kan jag äta det ibland.

Här en citrusbetonad fruktsallad med grapefrukt, blodapelsin, melon, äpple och banan (petade jag bort, det är för sött, inte bra för mig!) med riven mörk choklad på toppen.

Jättegott!

Etiketter: efterrätt

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln