"Får" man äta bigaråer?

Den frågan fick jag från en person som jag hade som kund.

 

Bigaråer innehåller förhållandevis mycket kolhydrater, ca 15 g/100 g, och de är väldigt söta. De kan trigga igång sötsug men det behöver inte vara så. Och det är en säsongsvara som är fantastiskt god i sin bästa säsong.

 

Jag själv försöker äta "några få" vilket inte är helt enkelt, men något som underlättar är att äta dem tillsammans med mättande fett och protein. Då är det lättare att bara ta några få eftersom man blir mätt av annat.

 

Här åt vi en god parmaskinka och lite ostar tillsammans med skålen med bigaråer. Perfekt!

 

Något som jag märker händer nu när jag ätit "mycket" frukt i en vecka är att magen expanderar... Direkt! Svullnar upp efter för många jordgubbar eller persikor. Sen tar det något dygn innan det går tillbaka. Ingen jätterolig känsla-det gäller därför att hitta balansen hur mycket "man" kan äta av de goda frukterna och bären!

 

Hur blir det för er nu på sommaren? Blir det mer frukt och bär än annars och hur fungerar det?

Etiketter: diverse kost

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Staffan » Mer Nitritfritt!:  ”Jag är övertygad om att nitrit är totalt onödigt. Den tillsätts enbart för färge..”

  • Bengt D Nilsson » Mer Nitritfritt!:  ”Jag sökte efter mer information om nitrit och hittade denna sida: http://www.kos..”

  • Eva » Frukost, ”ny” produkt!:  ”Kul! Är den kokbar?”

  • Jenny » Min nya diet...:  ”Har åxå ätit ALP sedan i februari, de första veckorna var väl inte roligast... ..”

  • Birgitta Höglund » Supergod smörsås till fisk!:  ”Åh, det där såg ju fantastiskt gott ut, så roligt att du är tillbaka på LCHF-väg..”

  • Svärmor » 10 år med LCHF !:  ”Du är fantastisk !”

  • Effie » ALP frukost T1:  ”Jag gav upp ALP. Behåller visst tänk (grönsaker, undviker mejerier men inte till..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln