Vegetarisk LCHF-kost

Har sagt det förut men det är värt att upprepa då och då:

LCHF-kost är ingen "kött-diet". Det handlar inte om att vräka i sig stora biffar med bearnaisesås eller bacon stekt i smör.

Det handlar om naturligt föda vi är anpassade för, och fett och protein är livsnödvändigt för oss. Kolhydrater är det inte. I stor mängd skadar de på olika sätt, i liten mängd kan de flesta hantera dem.

 

Protein av bra kvalitet är naturbeteskött och ekologiska ägg där korna och hönsen ätit naturlig kost. Protein av dålig/sämtre kvalitet är processat kött med olika tillsatser som t ex bacon, skinka osv. Tumregel- Billigt är inte bra. Tyvärr!

Även om bacon är gott och det är okej som "bantarmat" så är det ingen hälsosam livsstil att äta bacon var och varannan dag... Vi är mer komplexa och behöver fler näringsämnen än så. Och nitriterna som finns i t ex bacon är inte hälsosamma.

LCHF är att byta kolhydrater mot fett. Inte byta kolhydrater mot mer protein. Även om det i vissa fall faktiskt behövs läggas till mer protein också, om man levt på en kost med väldigt hög andel kolhydrater.

 

Jag rekomenderar inte människor att vara vegetarianer. Inte ur ens egen hälsoaspekt. Däremot respekterar jag det verkligen. Som en protest mot dålig djurhållning, respekt för djuren, vad nu skälen är att man valt detta. Det kräver dock kunskap-eftersom protein är så viktigt för oss och våra kroppar. Och att vi inte får brist på t ex B12.

 

Att skapa goda vegetariska rätter med LCHF då och då är enkelt, gott och fräscht. Olika grönsakssoppor, zuccinibiffar, rödbettsbiffar, sallader med nötter, ägg, avokado, olika röror osv, osv.

 

Här resterna av helgens blomkålsrisotto tillsammans med avokado, tomater "också ett ägg". Toppade risotton med en klick smör och detta är en måltid full med vitaminer, bra protein och naturligt fett. Utan en enda köttbit i närheten!

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln