LCHF/Lågkolhydratkost i Afrika

Vad åt jag? Vad åt jag inte? Hur tänkte jag?

Jag älskar att resa och uppleva nya platser. Se vackra ställen, fula ställen, uppleva helt nya saker och träffa helt andra människor. För mig är det en viktig del av livet och resminnen är mycket värdefulla minnen som jag vårdar ömt.

Jag vill äta gott när jag reser. Maten är en viktig del i upplevelsen.

När man äter LCHF/lågkolhydratkost kan man känna sig lite "krånglig" ibland, men försök att inte tänka så. Du är kund hos restauranger och butiker och de bör kunna försöka göra dig nöjd, för så svårt är det ju inte...

På flyget ner hade jag med mig eget och åt det som kändes bra av flygplansmaten. Det jag hade med mig var ägg, ost, nötter, baby-bel-ost, ostchips och naturchips.

Det klarade jag mig på första dygnet innan det var dags för en ytterst märklig frukost på ett ytterst märkligt ställe...

Min resekamrat är LCHF:are också, och det är roligt tycker jag!

Hungriga tog vi det vi fick tag på som inte var marmelad och vitt bröd och det var överkokta ägg, äcklig korv och någon konstig kyckling...

På denna torftiga frukost, en ost och lite nötter i bilen, klarade vi oss i 6 timmar...

På hotellet i Masai Mara-Kenya så var det buffé varje dag. Både till frukost, lunch och middag.

Frukosten var alltid ost-omelette med lite smör på, ett extra ägg som vi smugglade med till ev mellanmål, ostar, och sen lite färsk frukt- melon och ananas...

Vi höll oss på god fot med "omelette-kocken" och sista dagen, när vi hade en lång resa hem där vi inte visste hur det skulle bli med lunch, tog vi en låååång frukost och åt två omeletter :)...

Sen var det som sagt buffé där man alltid kunde få tag i kött/fisk och grönsaker. Väldigt mycket var (till vår skräck!) friterat men vi lyckades varje dag få tag i "ren" mat. Och mycket grönsaker. Coleslaw, bönor, vitlöksstekt broccoli. MYCKET vitkål har vi ätit, det var populärt på Zanzibar också och fanns överallt.

En kväll var det BBQ. Fisk, lamm och biff grillades och det var gott!

Det man saknade var ju goda såser, men smör fick funka...

Jag brukar ju säja att man inte ska "artighetsäta", dvs äta saker för att vänner, släkt, kollegor osv, "pressar på". Många försök till viktminskning faller på detta otyg... Dock finns det undantag när man "måste" artighetsäta. De är extremt FÅ men här är ett:

Vår sista kväll släcktes hela restaurangen plötsligt ner och personalen dansade och sjöng med en tårta i handen. Vi trodde att någon fyllde år när vi plötsligt inser "herregud, de är på väg hit..." och det plötsligt står en tårta på vårt bord...

Man gjorde detta för oss för att de uppskattade att vi varit där så länge och att vi varit trevliga... I spetsen "våran" Massaj-guide som vi pratat mycket med, det var otroligt rörande!

På tårtan står det något med "Tack och välkommen åter".

I det här läget börjar man fan inte prata om LCHF, utan man tar den minsta tårtbit man kan och ser glad ut :) ! Servitörerna fick dela på resten!

När vi var på utflykt och skulle få med oss mat försökte vi förklara för guiden att vi åt lite som massajjerna och alltså inte ville ha något som de inte åt, t ex bröd... Han var väldigt fundersam men vi fick i alla fall lådor som såg ut så här...

I lådan fanns lite kycklinglår, juice och ett äpple, så vi satt och gnagde på våra kycklinglår och kände oss lite som på stenåldern. Torrt och trist och inte gott men eftersom man inte blir mätt av juice och äpple så lät vi ändå bli det. Och åt mer till middag istället...

På Zanzibar åt vi mer fisk. Grillad fisk med grillade grönsaker var en favorit. Liksom en fiskgryta i kokossås (där personalen hade lite svårt att förstå att vi valde bort riset och skakadef rågande på huvudet när vi började prata om massajjerna och deras kost igen...).

Och skaldjur. Grillade räkor med aioli. Himmelskt gott!

Vi har ätit en hel del hamburgare "without bread and french fries" och det var gott och mättande och det fick man till bra överallt där vi provade, utan att ens se speciellt frågande eller förvånade ut.

Generellt upplevde jag nog att man var mer flexibel på restaurangerna vi åt på än vad de ofta är här i Sverige... Positivt!

Sammanfattning av hur jag åt till skillnad från hemma:

• Frukt varje dag (melon, ananas, någon banan ibland, mango)
  • Inga mejeriprodukter (mjölken till kaffet var som lättmjölk så det var bättre svart)
  • Fett från smör, majonnäs och aioli

Sen några små "semester-undantag" bestående av ett par coca-cola light, den lilla tårtbiten och ett glas färskpressad apelsinjuice (såååååå gott var det!).

Våra magar mådde jättebra hela tiden och jag gick ner 1,5 kg.

Detta tror jag beror på både uteslutande av mejerivaror, samt att vi faktiskt inte åt speciellt stora portioner, främst pga värmen som inte gjorde oss så hungriga. Tror att denna viktminskning kommer försvinna rätt fort nu när jag är hemma igen, men för en som alltid brukade gå upp 2-3 kg på två veckors semester känns det väldigt lyckat!

Vi har ätit gott och mått bra och vi har inte känt att det varit jobbigt att resa och vara på "diet". Det som är den stora skillnaden mot en "vanlig" kosthållning, det är hur otroligt länge man klarar sig utan mat utan att "bli galen"... Mycket praktiskt när man reser!