Att äta efter sin klocka

Att lära känna sin kropp och bli bra på att tyda sina hunger/mättnads-signaler är viktigt både om man vill viktminska, och om man vill äta bra och hälsosamt. Och vi kan vara lite olika här. Dels i hur mycket kolhydrater vi tål, och dels hur mycket mat vi behöver och hur mycket vi vill ha när.

 

Jag är t ex en extrem frukostmänniska. När jag vaknar, oavsett om det är klockan 3 på natten eller klockan 9 på morgonen är jag väldigt hungrig, och jag kan äta "hur mycket som helst". Och då lyssnar jag på den klockan i min kropp. På helgerna, när jag har tid, äter jag ca 50% av mitt energi-intag på morgonen och sen ca 20% till lunch och 30% till middag. Fungerar jättebra för mig.

Av "sociala skäl" lägger jag upp vardagarna annorlunda. Då är mitt huvudmål lunchen eller allra oftast middagen. Och detta pga att jag "vill" vara hungrig klockan 12 när det är lunch på jobbet, och det är jag inte om jag äter en maffig frukost...:)

 

Hur fördelar ni era måltider? Är det kvällen eller morgonen ni äter som mest och är hungrigast?

 

Idag är det en solig söndag här. Lite lätt träning står på schemat. Och massor av andra, inte jätteroliga "måsten" som man tydligen måste ta tag i när man varit bortrest...

Jag önskar er en riktigt skön söndag!

Etiketter: diverse kost

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln