Äta vid träning

Om man tränar mycket behöver man också äta lite extra. Men OBS "mycket" och OBS "lite extra":-). Min erfarenhet är att vi ofta överskattar hur mycket vi behöver stoppa i oss för att vi t ex joggat 4 km...

 

När man "går på kolhydrater" behöver man ofta äta mycket extra och det åker ofta ner mycket frukt i samband med träning (meningslöst eftersom fruktosen måste passera levern och man hinner troligen inte ens få nytta av den innan träningspasset är över...) och kanske också pasta. Var 3:e timme. Kanske sportdryck också... Usch!

När man äter lågkolhydratkost är det lättare att tajma kosten med träningen. Vissa som tränar hårt behöver lite mer kolhydrater, inte pastaladdningar, men kanske några matskedar ris eller en potatis i bra tid innan träningen.

Protein efter träning är bra. T ex ägg, ost, skinka. Olika sorters nötter som t ex valnötter, cashewnötter.

Cashewnötter började jag äta när jag började träna. Äter jag dem utan träning går jag upp i vikt! Nötter är bra, nyttigt och gott men går man lätt upp måste man vara lite försiktig...

Känn efter hur mycket du behöver och ät det du behöver. Inte mer och inte mindre. Kan kännas lite svårt i början men man lär sig.

Etiketter: träning

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln