Ett favorit-tillbehör

Vitkål är ett av mina favorit-tillbehör. Passar bra kall i en coleslaw. Smörstekt. Gräddkokt.

Sen passar det bra till allt också tycket jag. Kött, fisk, i en råkostsallad, fantastiskt gott till grillat osv, osv.

Och sen billigt med lång hållbarhet.

Den perfekta grönsaken?

 

  • Massor med C-vitaminer
  • Folacin. Något vi behöver för att bilda nya röda blodkroppar
  • Kalium - Kan bl.a bidra till att sänka högt blodtryck
  • Järn 
  • K-vitamin, mjuka fibrer och Selen

 

Vitkål innehåller också de supernyttiga så kallade kålämnena, de svavelhaltiga glukosinolaterna, som sägs ha en cancerförebyggande effekt.

Ädelostfylld pannbiff och gräddkokt vitkål
Etiketter: grönsaker tillbehör

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • kristina erkers » Ge inte upp!:  ”Glömde skriva att jag har ulcerös colit och har värden nu som en frisk samt ploc..”

  • kristina erkers » Ge inte upp!:  ”Du har så rätt , det är så lätt att bli lite för mycket fokuserad på vikten. Tac..”

  • Cavewoman » Middag :  ”Ja nu ser jag att proteinet saknas, spännande håll oss gärna uppdaterade om de..”

  • Cavewoman » Middag :  ”ALP ser precis ut som Paleo, eller vad är det för skillnad? Åt Paleo ett tag, fö..”

  • Eva » Frukost ALP way:  ”Oj, det ser mycket ut, orkar du äta upp allt? Hur ser lunch och middag ut? Likna..”

  • Effie » Ny diet ? :  ”Hej! Jag har nästan tagit mig igenom åtta veckor på ALP. Resultat: -4 kg (av ö..”

  • Anna i Skåne » Ny diet ? :  ”Hej Varför fokus på viktnedgång? När jag ser dig på bilder ser jag en vacker kvi..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln