Ett favorit-tillbehör

Vitkål är ett av mina favorit-tillbehör. Passar bra kall i en coleslaw. Smörstekt. Gräddkokt.

Sen passar det bra till allt också tycket jag. Kött, fisk, i en råkostsallad, fantastiskt gott till grillat osv, osv.

Och sen billigt med lång hållbarhet.

Den perfekta grönsaken?

 

  • Massor med C-vitaminer
  • Folacin. Något vi behöver för att bilda nya röda blodkroppar
  • Kalium - Kan bl.a bidra till att sänka högt blodtryck
  • Järn 
  • K-vitamin, mjuka fibrer och Selen

 

Vitkål innehåller också de supernyttiga så kallade kålämnena, de svavelhaltiga glukosinolaterna, som sägs ha en cancerförebyggande effekt.

Ädelostfylld pannbiff och gräddkokt vitkål
Etiketter: grönsaker tillbehör

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Ingrid » Rutiner - Tips för nystart:  ”Empati med oss själv som människor försöker jag leva efter varje dag. Bra att bl..”

  • kristina » Rutiner - Tips för nystart:  ”Jag kan inta annat än att hålla med dig rutiner är jätteviktiga, har faktiskt gå..”

  • Ida » Vitkålsmos...:  ”Kan man använda grekisk yoghurt istället för Philadelphia ost ?”

  • Eva » Varmt, varmt, varmt...:  ”- Rökt fisk med kall romsås - Cevapcici i grillpannan (tips är att addera 1/2 ms..”

  • Björn Aldenfalk » Vardagsmat :  ”Ser väldigt gott ut! ”

  • Ingrid » #Metoo, fortsättning följer...:  ”Förövare erkänner inte eftersom de förnekar att de objektifierar andra människor..”

  • Anne » Godaste LCHF-frallorna jag testat!:  ”Jättebra bröd! Jag experimenterade och tog valnötsmjöl, kryddade med Zatar och d..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln