Barnens LCHF-middag

Idag fick jag SMS från en annan vän med bild på hennes barns LCHF-middag!

Jag blir ju såååå glad av sånt här! Bra kost för barnen, enkelt för föräldern- kan det bli bättre?

 

På tallriken ost, kalkon och grönsaker. Osten gick åt först enligt uppgift och det var mer ost före fotot togs:-)...

Barn kan äta mer kolhydrater än vuxna generellt för att de rör sig mycket och har högre tolerans. Men varför skulle barnen må bra av pasta när vuxna inte gör det? Många barn har också magproblem och det kanske inte är mer "normalt" än att var och varannan vuxen har det...?

 

Barn behöver fett och protein och naturliga kolhydrater, precis som vuxna.

Grönsaker, rotfrukter, frukt ibland, någon potatis, lite ris tycker jag är bra kolhydrater till barn. Och alltid naturligt feta produkter i övrigt.

Och yoghurt och bär! Bort med alla färdiga sockrade yoghurtar där de vänjer sig vid konstgjord sötma och E-ämnen.

Man behöver inte vara superstrikt mot barnen.

Det är det som görs 90% av tiden som är det viktigaste, inte resterande 10%.

Men barn väljer ofta fett om de får, troligtvis för att de känner att kroppen behöver det! Äta ur smörpaketet till exempel, det gör många barn (till många föräldrars stora skräck) och det är jag övertygad är för att de känner sig hungriga och vet att det mättar! Utan att kunna räkna kalorier och annat som vi vuxna kan. Helt logiskt och naturligt.

Etiketter: diverse kost

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln