Träning, träning...

Går det bra med augusti-träningen?

Jag kämpar på och är nöjd med att jag inte fick träningsvärk efter min mil i söndags! Någon muskel måste finnas där :-)!

 

Varför träna? Jo, för att bli pigg, stark, få energi, minska stressen, få muskler som gör att vi inte åldras och säckar ihop, minska risken för skador av t ex lyft i vardagen... För att sätta igång endorfiner, minska skadliga stresshormoner... Man blir snyggare och får bättre hållning också, som en bonus!

 

Många, många försöker träna sig ner i vikt. Fungerar rätt hyffsat för män som enklare bygger muskelmassa. Fungerar ofta riktigt dåligt för oss kvinnor så sluta försök!

Been there, done that... Sprang ett halvår i tre dagar i veckan (med ca 20 kilos övervikt) 4-7 km per gång och tappade 2-3 kilo. Inte mycket i förhållande till prestationen!

Nu tränar jag 2-3 gånger i veckan sedan i januari (ca 3-4 gånger i veckan sedan juni) och cyklar en mil om dagen och det har inte hänt någonting på vågen! (Inte för att jag eftersträvar det just nu men bara som exempel...). Däremot är det många som tror att jag fortfarande går ner i vikt så troligtvis händer det saker med kroppen som är bra, men jag har inte mätt det på något sätt.

 

Mitt tips är att koppla bort träningen från viktfokuset. Träna gör man av skälen ovan. Går ner i vikt gör man av en kostomläggning!

Gå inte igång stenhårt utan börja lugnt och bygg uppåt och framåt istället. Det ger bättre odds att lyckas hålla i träningen. Precis som med kosten, gör det så enkelt du kan i DIN vardag! Om du aldrig hinner träna så se till att hinna med vardagsmotionen (gång, cykling).

Hinner du inte med vardagsmotionen så behöver du försöka prioritera om lite, det är långsiktig hälsa det gäller!

Lycka till alla, nu tränar vi vidare:-)!

 

Etiketter: träning

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln