Semesterträning

Idag blev det cykling till och från gymet (ca 1 mil) och sen styrketräning tills jag blev riktigt trött...

Det var ganska lugnt och skönt och avkopplande när det inte var så mycket folk.

Viktigt när man tränar är att inte hamna i "bekvämlighetszoonen" och bli kvar där.

 

Dvs när de 5 km jogging känns bekväma för kroppen så fortsätter man med sina 5 km eller när 40 kg i benpress inte känns så jobbigt så fortsätter man på samma tyngd.

För att kunna förbättra sig och bli starkare/få bättre kondition behöver man öka när man orkar. Öka tiden eller öka intensiteten (vikterna, farten...). Det är tungt men det är så man kommer framåt!

Många kvinnor kör med alldeles för lätta vikter på gymet för att de inte "vill bli biffiga". Jag lovar, att bli "biffig" kräver MASSOR av träning och tunga vikter! Det är inget som händer lätt av några besök i styrketräningslokalen... Att träna på att lyfta tungt och använda tunga vikter kan göra att man förebygger benskörhet längre fram i livet. Och man vill ju gärna leva friskt! 

 

Jag tränar nu på ett gym med många kvinnliga (och manliga också) poliser där många tränar funktionellt med fria vikter och med kroppsvikten som motstånd. Det kommer man långt på. Redskap som pilatesbollar, gummiband mm används flitigt.

Det är intressant att se skillnad mot tidigare gym jag gått på för här är verkligen människor som tränar för att de behöver vara BÅDE starka och smidiga i sitt jobb.

Och vem vill inte vara stark och smidig...?

Lycka till med veckans träning!

Etiketter: träning

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln