Äter ni rotfrukter?

Rödbetor är ett exempel på en nyttig och god rotfrukt som jag tycker att man ska göra plats för i sin kosthållning, om man kan.

Rödbetor innehåller mycket mineraler, bla kalium (blodtryckssänkande bland annat), och även en del magnesium och C-vitamin.

Rödbetor kan också varieras och själv tycker jag att det är otroligt gott t ex med fetaost eller chevréost...

Att vi kan odla rödbetan själv i Sverige är också ett stort plus!

 

Vilka kan då inte/ska inte äta rödbetor?

  • Rödbetan innehåller ca 9 g kolhydrater/100 g och är man under strikt viktminskning tycker jag att gränsen 5 g kolhydrater/100 g livsmedel är bra att hålla sig till och det blir tydligt och enkelt.
  • Sockerkänsliga. Rödbetan är väldigt söt och jag själv är därför strikt med att inte äta det för ofta, eftersom jag lätt överäter och sen blir sugen på annat... Man får pröva sig fram hur det känns i ens egen kropp.
  • Blodsockret. Är man t ex diabetiker är man extra kolhydratkänslig och får kolla hur t ex rotfrukterna påverkar blodsockret. För stor påverkan=välj bort eller ät väldigt, väldigt sällan.

 

Om du har plats för rödbetan i DIN kosthållning så är det här väldigt gott:

 

Vitlöksmarinerad grillad lammkotlett och chevre & smörgratinerade rödbetor.

 

Koka rödbetorna ca 20 minuter. Spola dem i kallt vatten och skala dem och skär dem i halvor/klyftor. Mixa en bit chevréost med 50 g smör och smula över, gratinera i ugn på 225 grader ca 10 minuter. Himmelskt gott!

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln