"Ät tills du blir mätt..."

Fullständigt naturligt, självklart, men ändå så svårt? Eller?

För vad ÄR mätt? Och vad ÄR lagom mätt?

Många frågor handlar om det här. Man kommer från ett räknande och mätande av maten och är van att sluta äta innan man är mätt för att få i sig färre kalorier e tc, och då kan det vara svårt och kännas "luddigt" att "äta tills man blir mätt..."

 

Först och främst, det som mättar enbart på kort sikt är kolhydraterna. Äter vi oss mätta på annat står vi oss längre så då skippar vi dom (förutom grönsakerna då...). Det som håller oss mätta både på lång och kort sikt är protein. Bra, in med protein av bra kvalité (kött, ägg, fisk). Det som håller oss mätta riktigt länge är fett. In med fett. Smör, grädde, creme fraiche, kokosfett, avokado, olivolja mm...

 

Men hur stor portion?

Ät långsamt. Ät dig inte "propp/kolhydratsmätt" utan lägg upp en portion och ät den. Försök att få det att räcka med en portion, annars tillsätt mer fett.

Upptäcker du efter 2 timmar att det var för lite, ta ett kokt ägg eller en bit ost. Öka portionen lite, lite till nästa gång.

Så här får man hålla på för att hitta sin perfekta tallrik som antingen gör så att man håller vikten, eller gör så att man går ner i vikt.

Att äta för mycket mat är inget vanligt problem när man äter lågkolhydratkost. Det är allt annat man äter mellan måltiderna som INTE är mat som kan stoppa viktminskning.

Nötter, choklad, vin, grädde & bär osv, osv...

Det är där man börjar titta om vikten inte går åt rätt håll, det är inte så att det brukar vara pga att man äter för mycket smör:-)... Eftersom det är svårt att överäta på smör, men lätt att överäta på det ovan...

Min tallrik. Grillad kyckling, grillade räkor, aioli, pestosås, sallad med avokado & tomater med en dressing av olivolja
Etiketter: diverse kost vikt

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln