Mat & Tid...

Det är svårt att lägga om sin livsstil och förändra vanor, oavsett hur man gör det. Vi är vanemänniskor som gärna faller in i det som är tryggt och bekant och hamnar tillbaka i gamla vanor när vi inte hunnit etablera våra nya vanor tillräckligt mycket.

 
Man faller tillbaka, och man kanske får börja om flera gånger. Det innebär inte att man är misslyckad eller har dålig karaktär. Det innebär bara att man är människa.
 
Det finns en sak som jag inte vill höra från människor som inte "vill" äta LCHF-kost eller som går tillbaka till sina gamla vanor och säjer "det fungerade inte för mig", och det är att man "inte har tid".
Tid är det enda vi har, det är fördelningen av den som kanske är lite sned...
"Hinner" man inte laga bra mat 20 minuter om dagen och lägga åtminstone lite tid på att sätta sig in i vad som är nyttigt/farligt att äta, ja då är det lika bra att man redan nu bokar in "sjukdom" i kalendern längre fram i livet, för där kommer man hamna.
Man kan hamna där ändå men jag tycker nog att man är skyldig sig själv att förbättra oddsen lite. Och om man bara har "tid" med snabbmat, fikabröd och godis så bör man försöka stanna upp och prioritera om lite.
 
Att laga LCHF-mat tar inte längre tid och är inte jobbigare än att laga annan mat. Det som är jobbigare är omställningen och vanan och förändringen från hur man är van att leva. Det är skillnad.
Man kan lägga det på vilken nivå man vill. Man kan ägna timmar åt att hitta den "perfekta broccolin" och fundera ut nästa dags maträtt, men om man inte vill det så behöver man inte.
Man behöver bara lägga lite tid i början på att lära sig hitta de enkla alternativen i sin nya kosthållning.
Här är ett exempel på sånt:

En färdigkryddad viltfångad lax från frysdisken. Räcker till 2-3 portioner. Tina den, klicka lite smör på (ja, de rekommenderade faktiskt det på paketets baksida) sätt in i ugnen i 20 minuter...

Ta en påse ångkokta sockerärtor från Ica I Love Eco. Räcker till 2 personer och tar 3 minuter i micron. 

Ta en klick majonnäs, Hollandaise eller en klick smör till laxen/grönsakerna, ät och njut.

Lika snabbt som falukorv och makaroner, pannkaka eller Spaghetti och Köttfärssås men mycket nyttigare för hälsa och vikt.

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln