Ät tillräckligt men inte för mycket...

Det där kan man få brottas med ett tag... Vad ÄR tillräckligt men inte FÖR mycket?

  • Tillräckligt innebär att du är nöjd (inte proppmätt) ca 4-5 timmar efter ett mål.
  • Tillräckligt innebär att man inte får sug på något efter 1-2 timmar.
  • Tillräckligt beräknas utifrån det antal mål man tänkt äta denna dag.

Man får pröva sig fram och mitt generella tips är att hellre äta "för lite" än "för mycket" när man prövar...

Om man märker att "nej, nu blev det för lite mat", så tar man ett ägg, en ostbit, och sen kommer man ihåg det till nästa gång mn äter och lägger då till lite mer fett och ser vilken skillnad det gör.

Fettet ska ge den främsta mättnaden och ger den bästa långsiktiga mättnaden.

 

Det krävs lite testande och experimenterande ibland. Men det viktiga är att ge varje "test" lite tid, annars vet du ju faktiskt inte vad det var som fungerade och gjorde skillnad på våg/mått/mättnad.

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Sussie Rislund » GRATIS kostrådgivning!:  ”Skulle verkligen behöva lite tips med maten. Äter LCHF men behöver tänka mera ke..”

  • Hunden Rut » Godaste LCHF-frallorna jag testat!:  ”Detta verkar lovande! :) Nyligen börjat min lchf-livstil och trodde jag skulle k..”

  • Terese Hammarqvist » GRATIS kostrådgivning!:  ”Ändra kosten! ”

  • Anna i Skåne » Sluta träna!:  ”Jag gillar och mår bra av kombon. Träna och äta lågkolhydratkost! När jag tränar..”

  • Eva » Nyårsloppet!:  ”Heja Heja! Gott Nytt År!”

  • Eva » Ny tid nu!:  ”Jag trycker på Gilla-knappen .”

  • Eva » Enkel frukost:  ”Tänk om man hade fått smaskens-tallrik när man var barn istället för rostis med ..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln