Olika frukosttyper

Det finns de som kan äta rejält så fort de kliver upp på morgonen, även om klockan bara är 06.00 (jag själv bland annat...), och sen finns det de som verkligen måste vakna till liv 1-2 timmar innan de kan äta.

 

Man måste anpassa sin frukost till den man är. Absolut meningslöst att försöka tvinga i sig en äggröra med ost om man blir illamående.

Vardagsfrukost med turkisk yoghurt, hallon, frön & solros/pumpakärnor, ägg, majonnäs och kaffe/te

Man har också olika gott om tid på mornarna att lägga på tillagning av frukost. 

MEN det handlar också om prioritering! Och att faktiskt ge sig själv 5-10 minuter att sitta ner och äta någonting. Att inleda varje dag med att vara jättestressad är ingen bra början på dagen...

 

Om man är en sådan som har svårt att äta och har ont om tid så tycker jag att en smoothie är en bra frukost. Med både grädde och kokosfett (man kan ta den utan smak också så får man hallonsmak på smoothien) står man sig ett bra tag, och är man hungrig innan lunch kan man ta en ostbit eller liknande.

Hallon/Kokossmoothie

Recept 1 person

 

1,5 dl turkisk yoghurt

½ dl vispgrädde

1/2 tsk vaniljpulver

1-2 msk kokosfett (med kokossmak)

1/2 dl  frysta hallon

 

Mixa ihop och drick.

Passar även bra som mellanmål eller i samband med träning.

 

Vad är du för "frukosttyp"? En "storätare" eller någon som tycker det är jobbigt att äta för tidigt?

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln