Blodsocker...

Varför är det bra att ha ett jämt och stabilt blodsocker och att "vinna" "blodsockertävlingar" i familjen?

 

Det finns en hel del skäl och långa och komplicerade förklaringar. Jag ska försöka säga det lite kort och enkelt...:

 

Alla kolhydrater höjer vårt blodsocker (glukos). De så kallade "långsamma" kolhydratarna (t ex fullkornsris) höjer blodsockret långsammare mot de snabba kolhydraterna (vitt mjöl och socker).

Vid ett högt blodsocker finns hos friska människor utan diabetes ett enda hormon som kan sänka blodsocker och det är insulin.

Insulin för bort blodsocker in i cellerna och i muskelcellerna kan endast en liten mängd glukos lagras . Däremot kan en stor mängd lagras i fettcellerna och det är precis vad insulin kommer se till händer vid stora mängder kolhydrater i kombination med låg fysisk aktivitet. Vi kan alltså fettlagra utan att äta något fett alls tack vare insulin!

Diabetiker vet ofta det här. Att de äter socker/kolhydrater, måste ta mycket insulin och att mycket insulin då lagrar in kolhydraterna som fett.

Vi som är friska vet inte vad vi har för blodsocker och insulinnivåer och kanske inte funderar på det här när vi äter vår pasta och vårt bröd "eftersom vi tränar"...

 

Högt/svängande blodsocker under lång tid är en hård belastning för kroppen och vi kan därför försöra detta system och få t ex Diabetes typ 2 eller en rad andra sjukdomar.

Att ha ett svängande blodsocker och tvinga kroppen att tillverka mycket insulin för att ta hand om blodsockret innebär också att man blir sugen, hungrig, trött, energilös... Man kan känna att man "aldrig är mätt" trots att man äter mycket.

Funktioner i kroppen slits och man kan utveckla det metabola syndromet

 

Vi är en helhet och saker och ting hänger ihop i kroppen. Våra kroppar klarar mycket men vi ska inte belasta systemet tills det går sönder!

Att äta kost som håller oss mätta och nöjda och med ett stabilt blodsocker kan alltså förbättra hälsotillståndet inom en rad olika områden i kroppen, förutom att det är lättare att gå ner i vikt (och bränna fett) om vi slipper hunger, sug och hög insulinproduktion (fettlagring). Att äta naturligt fett påverkar inte blodsocker/insulin och det gör att man upplever mättnad. Såklart ska vi ge våra kroppar det!

Etiketter: diverse kost vikt

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Ingrid » Rutiner - Tips för nystart:  ”Empati med oss själv som människor försöker jag leva efter varje dag. Bra att bl..”

  • kristina » Rutiner - Tips för nystart:  ”Jag kan inta annat än att hålla med dig rutiner är jätteviktiga, har faktiskt gå..”

  • Ida » Vitkålsmos...:  ”Kan man använda grekisk yoghurt istället för Philadelphia ost ?”

  • Eva » Varmt, varmt, varmt...:  ”- Rökt fisk med kall romsås - Cevapcici i grillpannan (tips är att addera 1/2 ms..”

  • Björn Aldenfalk » Vardagsmat :  ”Ser väldigt gott ut! ”

  • Ingrid » #Metoo, fortsättning följer...:  ”Förövare erkänner inte eftersom de förnekar att de objektifierar andra människor..”

  • Anne » Godaste LCHF-frallorna jag testat!:  ”Jättebra bröd! Jag experimenterade och tog valnötsmjöl, kryddade med Zatar och d..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln