Planering & snabba lösningar

 

Det svåraste och mest utmanande när man ska förändra sin kost är vad man gör de där gångerna när man inte hinner fixa mat men ändå behöver äta något. Det är då de gamla vanorna lätt ploppar upp och man kan känna att det är svårt att veta vad man ska göra.
 
När man måste "kasta i sig något" på stan mellan två möten, när man inte har handlat hem mat och inte hinner handla, när man fått för lite att äta till lunch och det är många timmar till middag, när man är på ställen där det inte finns mat som är det minsta LCHF-anpassad (t ex flygplatser och ishallar...).
Då är utmaningen extra stor att hålla fast vid förändringen. Så vad göra?
Jo, se till att inte hamna där. Låter enkelt men är svårt? Lite planering behövs men inte mycket...

  • Ha alltid något med dig som du kan äta om det kör ihop sig totalt. Sånt som håller bra och ger mättnad och energi är t ex baby-bel-ostar (klarar några dagar i väskan), valnötter och färdigkokta ägg. Ta 1-2 ostar, 1-2 nävar nötter eller 1 ägg och du har "köpt" dig 2-3 timmar till innan du blir jättehungrig igen.
  • Ät en kokt/grillad korv med räksallad/gurkmajonnäs
  • Köp en hamburgare och kasta brödet

 

  • WRAPS: Vändstek en äggsmet gjord på 2 ägg, 2-3 msk grädde och 1 msk fiberhusk (kan uteslutas). Fyll den (och rulla sedan ihop) med:
-Skinka/philadelpiaost
-Lax/philadelpiaost
-Skinka/majonnäs
 
eller gör den ännu matigare och fyll med:
-Kycklingröra
-Skagenröra
-Brieost och rökt skinka
 
Egentligen är det bara fantasin som sätter gränsen och det här är riktigt bra "ta-med-mat" som kan ätas utan bestick och som går fort att göra.

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln