"Men får du aldrig...?"

äta frukt, godis, pasta, ris, efterrätter...
 
Jo, kanske.
Jag gillar apelsiner, nu är de jättegoda, så det äter jag kanske 1gång i veckan i samband med frukost eller middag.
Godis måste gå bort eftersom jag bara blir sugen på mer godis om jag äter godis.
Undantag denna och förra julafton. Planerade undantag, det är min fungerande formel.
Att jag funderar igenom innan om jag ska äta något "onyttigt" eller inte. Jag fattar inte de besluten vid stående bord.
Pasta. Det är otroligt konstigt egentligen att jag inte har ätit pasta på 16 månader, när jag förut åt det 3 gånger i veckan. Man kan tro att det borde varit svårast att avstå ifrån men så har det inte varit.
Lasagne är en gammal favorit så OM jag gör pasta-avsteg så ska det vara för en fantastiskt lasagne.
Efterrätter har jag inget behov av eftersom det är kolhydratsrika måltider som skapar behovet/sug av efterrätter och när "paltkoman" efter maten infinner sig så "behöver" man något snabbt och sött.
Eftersom det är slut med paltkoma är det slut med sötsug efter maten. Alltså lätt att avstå.
 
Mörk choklad äter jag, gärna till ett glas vin eller en kopp kaffe. Mörk choklad fungerar (för mig) bra och jag blir enkelt nöjd på lite. Jag har testat mig fram. När jag testade en 63%-ig chokladkaka så gick hela kakan åt för snabbt, och då vet man att man bör välja högre chokladhalt...Till skillnad från Marabous mjölkchoklad eller liknande där en 100 grams kaka alltid kändes så liten...
 
Jag fokuserar inte på vad jag inte "får" äta, för jag ser det inte så. Jag väljer frivilligt bort. Och äter så mycket annat som är väldigt, väldigt gott, så uppoffringen känns liten eller till och med obefintlig.
Ibland hör man det i debatten. Att man inte "ska" välja bort saker utan äta lite och kontrollerat av allt.
Men vad är allt och vad är lite?
 
Jag tar också en dag i taget. Om någon sagt till mig att "jaha, nu börjar du med LCHF och då får du aldrig mer äta godis och pasta" så hade jag antagligen aldrig ens börjat... Man testar. En dag, en vecka, en månad i taget.
Precis så gick jag tillväga när jag slutade röka för 8 år sedan. Jag slutade den 8 november och glädjen i livet var då att jag bestämt mig för att röka på nyårsafton. Tanken på att "aldrig mer röka" var för hemsk.
Sen kom nyårsafton. Och då var jag inte röksugen längre och sen kändes det ju dumt att köpa ett helt paket för att röka en cigarett...  Så då bestämde jag att jag skulle röka på midsommar istället.
När midsommar väl kom rökte jag en cigarett, kanske två, och de smakade inte alls gott och det blev sista gången jag rökte.
Man måste hitta ett tankesätt som fungerar för en själv när man ska ändra/bryta vanor. Något man kan hålla fast vid och som gör att det inte känns jobbigt.
 
Fokusera inte på "aldrig mer..." utan på "alltid".
Jag "får" alltid äta vispgrädde, smör, majonnäs, ägg, bär, gott kött, fin fisk osv... Och tänk på dem som faktiskt bara "får" äta vispgrädde i samband med jul, födelsedag och midsommar...:-)
 

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • åse » LCHF-frallor:  ”Omnomnom! Kram på dig! ”

  • Eva » På paradisön! Bilder:  ”Minns när jag var på 3 dygns dyktur till Similan islands. All mat lagades ombord..”

  • ingrid » I Malaysia !:  ”Fina bilder på vacker natur kombinerat med lite reseanteckningar från Er resa lå..”

  • Eva » I Malaysia !:  ”Grattis till uppgraderingen! Tror det har hänt mig en gång och vi förstod rätt s..”

  • Eva » Packar, äter och fixar:  ”Ha det underbart!”

  • Inger » Snaaaart semester! :  ”Önskar er en härlig semester ! Älskar er ❤️❤️❤️”

  • Matilda » JAG FLYTTAR TILLBAKA!:  ”Kul att du är tillbaka! :-) Befinner mig själv i Asien sen två veckor tillbaka, ..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln