Glöm inte fettet!

Att ta bort de flesta kolhydraterna är inte så svårt för folk, och många som påbörjar en lågkolhydratdiet har lätt för den delen, eftersom den är ganska tydlig. I alla fall när man äter LCHF, att räkna GI-värden kan vara knepigare...

 

Något som däremot verkar sitta längre in hos många, det är att faktiskt lägga till fett. Och att lägga till rejält med fett!
Det är inte proteinet som ska vara den stora mättnadskällan, så du ska inte äta två biffar istället för en biff, utan det är fettet som ska stå för den stora mättnadsdelen.
Sås och smör. Och kokosfett. Fet fisk, feta nötter, avokado, Omega 3-kapslar osv.
Fett kommer i många olika skepnader och fett fyller en rad viktiga funktioner i kroppen. Bland annat fungerar det som värmeisolering, ökar fettförbränningen, smörjer lederna och håller huden mjuk. Naturliga fetter gör oss inte feta och sjuka, konstgjorda fetter och mer kolhydrater än vad vi tål gör det jobbet...
 
Etiketter: diverse diverse kost

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Katerina » Statistik och fakta :  ”Så bra skrivet! Tack! Precis vad jag tycker om läget i landet och i världen - in..”

  • Eva » Statistik och fakta :  ”Jag har hittat din blogg och tycker om att läsa den, den är ett litet ljus i tun..”

  • Nisse Hult » Statistik och fakta :  ”Klockrent igen om den galenskap som pågår i landet ”

  • Catarina » Statistik och fakta :  ”Jag håller med dig helt och hållet. Denna galenskap måste få ett slut!”

  • Nisse Hult » Är du i riskgrupp?:  ”Hej! Klockrent Ordet riskgrupp är så himla felspecat redan från dag 1 men vad ka..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln