Glöm inte fettet!

Att ta bort de flesta kolhydraterna är inte så svårt för folk, och många som påbörjar en lågkolhydratdiet har lätt för den delen, eftersom den är ganska tydlig. I alla fall när man äter LCHF, att räkna GI-värden kan vara knepigare...

 

Något som däremot verkar sitta längre in hos många, det är att faktiskt lägga till fett. Och att lägga till rejält med fett!
Det är inte proteinet som ska vara den stora mättnadskällan, så du ska inte äta två biffar istället för en biff, utan det är fettet som ska stå för den stora mättnadsdelen.
Sås och smör. Och kokosfett. Fet fisk, feta nötter, avokado, Omega 3-kapslar osv.
Fett kommer i många olika skepnader och fett fyller en rad viktiga funktioner i kroppen. Bland annat fungerar det som värmeisolering, ökar fettförbränningen, smörjer lederna och håller huden mjuk. Naturliga fetter gör oss inte feta och sjuka, konstgjorda fetter och mer kolhydrater än vad vi tål gör det jobbet...
 
Etiketter: diverse diverse kost

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Helena » Trygghet!:  ”Gillar den också, min yngsta är konfirmerad där, Midnattsmässa under påsktid. Ha..”

  • Helena » 6 månader sedan otrohet:  ”Hej Veronica Har följt dig av och till under många år. Tack för all inspiration ..”

  • Johannes » Ett liv i kaos - bakom bilderna:  ”Vilket sjukt sätt.. Har du märkt dessa tendenser tidigare? Det är så otroligt em..”

  • Anonym » Ett liv i kaos - bakom bilderna:  ”Men hjälp! Stackars dig! Denna man är ju empatistörd eller gränsar till psykopat..”

  • Lena » 6 månader sedan otrohet:  ”Jag har inte varit med om något som är i närheten av det du gjort. Men jag tror ..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln