Härlig vitkål

Vitkål är perfekt mat!

God, nyttig, lätt att variera och BILLIG!

 

Om man äter en kall vitkålssallad får man i sig mycket C-vitamin. Om man gräddstuvar vitkålen (väldigt mumsigt!) förstörs tyvärr mer av det känsliga C-vitaminet.

 

Här är lite bra saker med vitkål:

 

Folacin behöver vi bl a för att nya röda blodkroppar ska kunna bildas.
C-vitamin - 100 gram vitkål ger oss halva dags-
behovet av C-vitamin.
Kalium kan bl a bidra till att sänka för högt blod-
tryck.

 

Här serveras vitkålen som Coleslaw tillsammans med Oliv & Fetaostfyllda färsbiffar

Etiketter: grönsaker köttfärs

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Annika » Min nya diet...:  ”Tack för svar! Körde LCHF i 6 månader och gick bara ner 4 kilo (för några år sed..”

  • Helena » Deppigt!:  ”Alltså,en del karlar..de kan man leva utan! Vilket du också kommer göra,väldigt ..”

  • Anita B » Corona, bunkring och egoism:  ”Jag bunkrar ingenting. Tvärtom har jag under en tid ätit upp från frysen som sna..”

  • Gunilla » Corona, bunkring och egoism:  ”Vi har fått avboka en resa till Cran Canaria pga akut sjukdom. Nu känns det änd..”

  • Kajsa » Grön smoothie:  ”Googla på Food pharmacy och kebnekaisesmoothie. Den brukar vi göra. Har även haf..”

  • Annika » Min nya diet...:  ”Hej! Har just börjat med ALP (12-veckors kurs via Facebook) och jag känner redan..”

  • Ida » Ofiltrerad trötthet :  ”❤”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln