Härlig vitkål

Vitkål är perfekt mat!

God, nyttig, lätt att variera och BILLIG!

 

Om man äter en kall vitkålssallad får man i sig mycket C-vitamin. Om man gräddstuvar vitkålen (väldigt mumsigt!) förstörs tyvärr mer av det känsliga C-vitaminet.

 

Här är lite bra saker med vitkål:

 

Folacin behöver vi bl a för att nya röda blodkroppar ska kunna bildas.
C-vitamin - 100 gram vitkål ger oss halva dags-
behovet av C-vitamin.
Kalium kan bl a bidra till att sänka för högt blod-
tryck.

 

Här serveras vitkålen som Coleslaw tillsammans med Oliv & Fetaostfyllda färsbiffar

Etiketter: grönsaker köttfärs

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • Runep » Semester i Spanien!:  ”https://www.dn.se/sthlm/smittan-okar-i-stockholm-for-femte-veckan-i-rad/”

  • Catarina Sörensen » Semester i Spanien!:  ”Låter härligt, det är du värd!”

  • Åsa » Kvinna under 70...:  ”mRNA-vaccintekniken bygger på många års forskning när man utvecklat vaccin för b..”

  • andreas » Tid med 4-veckors bebis...:  ”Bra skrivet! Vi känner igen oss så mycket i det du skriver! Känns omöjligt att f..”

  • Åsa » Kvinna under 70...:  ”Coronavaccinet är ingen ny "uppfinning" utan man har forskat på coronavirusvacci..”

  • Åsa » Kvinna under 70...:  ”Jag skulle inte okritiskt svälja något som Anti vaxx-förespråkaren Mercola säger..”

  • Nisse Hult » Kvinna under 70...:  ”https://blogs.mercola.com/sites/vitalvotes/archive/2021/06/17/report-vaccinated-..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln