Homemade!

Aioli har jag gjort ibland men aldrig majonnäs.

Ett livsmedel som jag äter ca 4-5 gånger i veckan och som tar 10 minuter att göra själv... Idag var det dags!

 

Nu ska jag svänga ihop en middag där majonnäsen finns inkluderad, jag återkommer om vad...

 

Majonnäsrecept

 

2 äggulor
½-1 msk vitvinsvinäger
1-2 krm salt
lite vitpeppar
1 msk dijonsenap
3 1/2 dl rapsolja

 

Det är viktigt att alla ingredienser har samma temperatur innan man börjar, annars kanske majonnäsen skär sig.

Använd elvisp och en skål som står stadigt. Rör först ihop äggulorna med vinäger, salt, peppar och senap. Tillsätt oljan, först droppvis tills blandningen börjar tjockna, sedan i en fin stråle. Vispa kraftigt.

Smaksätt sedan majonnäsen om du vill (t ex med citron) och förvara i en burk med tätslutande lock i kylen.

 

Ekologiskt, enkelt och helt utan tillsatser:-)!

Etiketter: tillbehör

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • kristina erkers » Ge inte upp!:  ”Glömde skriva att jag har ulcerös colit och har värden nu som en frisk samt ploc..”

  • kristina erkers » Ge inte upp!:  ”Du har så rätt , det är så lätt att bli lite för mycket fokuserad på vikten. Tac..”

  • Cavewoman » Middag :  ”Ja nu ser jag att proteinet saknas, spännande håll oss gärna uppdaterade om de..”

  • Cavewoman » Middag :  ”ALP ser precis ut som Paleo, eller vad är det för skillnad? Åt Paleo ett tag, fö..”

  • Eva » Frukost ALP way:  ”Oj, det ser mycket ut, orkar du äta upp allt? Hur ser lunch och middag ut? Likna..”

  • Effie » Ny diet ? :  ”Hej! Jag har nästan tagit mig igenom åtta veckor på ALP. Resultat: -4 kg (av ö..”

  • Anna i Skåne » Ny diet ? :  ”Hej Varför fokus på viktnedgång? När jag ser dig på bilder ser jag en vacker kvi..”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln