Vitkål är fantastiskt!

Vitkål är billigt, gott, lätt att variera, passar fantastiskt med smör och grädde, och innehåller massor av C-vitamin och annat nyttigt! Visst är det BRA!!

 

Idag i bilen satt jag och min man och pratade om vad vi åt innan LCHF. Dvs, hur såg en matvecka ut? Det enda jag mindes var pasta... Spaghetti och köttfärssås (en gång i veckan, det måste ha varit så...), färsk pasta med ostsås, pasta med ost & skinksås... Vi åt även del Thai-mat. Goda curryrätter, som jag inte lagat mycket av efter att jag slutat med riset, saknar det lite faktiskt!

Sen kom vi inte på så mycket mer. Jo, köttfärsbiffar såklart:-)! Ofta med quinoa eller bulgur, vi var ju nyttiga och körde lite GI ibland...:-)

Att en pasta-tjej som jag själv har levt över 1 år utan pasta måste ses som ett mirakel... Och att jag inte saknar det speciellt är ett än större mirakel...

 

Gräddstuvad vitkål med köttfärssås är mycket godare än spaghetti och köttfärssås!

I köttfärssåsen har jag alltid några matskedar creme fraiche...

 

Gräddstuvad vitkål

Recept 4 personer

 

Ca 1/2 stor vitkål

50 g smör

2 dl vispgrädde

2 msk Renée Voltaire lantbuljong (kan uteslutas)

Salt/vitpeppar

 

Strimla vitkålen och fräs på ganska låg värme med smöret i ca 5 minuter. Tillsätt sedan grädden och låt puttra ihop tillsammans, ca 15 minuter tills vitkålen är mjuk och krämig.

Etiketter: grönsaker köttfärs

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln